successierechten bij erven van vruchtgebruik.

bosman erwin
Topic Starter

successierechten bij erven van vruchtgebruik.

#1 , 01 nov 2006 10:54

Ik ben enig kind en onlangs overleed mijn moeder op de leeftijd van 72 jaar.
Mijn vader overleed reeds meer dan 20 jaar geleden.
Mijn vader en moeder hadden geen huwelijkscontract. Er is een huis dat hun volledige eigendom was op het moment van overlijden van mijn vader.

Mijn vraag is nu : ben ik op het moment van overlijden van mijn vader (ikzelf was toen meerderjarig) naakte eigenaar geworden van het huis? Werden mijn erfenisrechten toen reeds verrekend?

Maw : wanneer ik nu de aangifte van de nalatenschap ga doen voor de woning, worden de successierechten dan berekend op de volledige waarde van het huis? Of, welke erfenisrechten dienen nu nog betaald te worden op deze woninig?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 01 nov 2006 12:39

Belangrijke vraag was tot wiens vermogen het huis behoorde, en of ze een huwelijkscontract/testament hadden waarin een afwijking van het klassiek wettelijk erfrecht werd voorzien.
Met andere woorden : hebben zij dit huis gemeenschappelijk aangekocht of gebouwd op gemeenschappelijke grond?
In dat geval was het gemeenschappelijke eigendom en heb je bij het overlijden van je vader al de naakte eigendom van de helft van de woning ge?rfd. Bij het overlijden zal dus de andere helft van de woning nog in erfenis gaan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosman erwin
Topic Starter

#3 , 01 nov 2006 12:50

het huis en grond waren volledig gemeenschappelijk.
Dus, als ik het goed begrijp, dienen nu nog successierechten op de helft van de woning/grond betaald, en niet op het volledige bedrag?

Reclame

basejumper

#4 , 01 nov 2006 13:47

Erwin,

Klopt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

j.demoor

#5 , 04 nov 2006 19:26

?Art.745?Zij(=de kinderen) erven voor gelijke delen en bij hoofden?Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Op het moment van overlijden van uw vader werden diens kinderen naakte eigenaar van zijn helft van het huis.

?Art.75.In zoverre er geen andersluidende beschikkingen bestaan, worden de rechten van successie en van overgang bij overlijden gedragen door de erfgenamen, legatarissen en begiftigden, ieder voor datgeen wat door hem verkregen wordt.?(W.Succ.=Wetboek Successierechten 31 maart 1936).
De erfenisrechten daarop worden echter in feite dikwijls integraal betaald door de langstlevende ouder.

?Art.79.De erfgenaam, legataris of begiftigde die een goed in blote eigendom uit de nalatenschap van een Rijksinwoner verkrijgt, mag de betaling van het wegens dit goed verschuldigde successierecht uitstellen totdat het vruchtgebruik door het afsterven van de vruchtgebruiker of door het verstrijken van de termijn te niet gaat, mits, op zijn kosten, een voldoende waarborg te stellen...?.?(W.Succ.).

bosman erwin
Topic Starter

#6 , 05 nov 2006 08:42

voor zover ik weet (het gaat nu 20 jaar terug) is er nooit een voorziening getroffen qua waarborg voor het later betalen van de successierechten.
Ik veronderstel dat deze destijds integraal door mijn moeder zijn vereffend geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”