Erfenis moeder?

homerus
Topic Starter

Erfenis moeder?

#1 , 12 nov 2006 01:32

Mijn moeder is een paar maanden geleden overleden. Mijn vader woont momenteel nog in het huis maar overweegt van misschien te verhuizen om de succesierechten te kunnen betalen.
Volgens de notaris zouden ook de twee kinderen een deel van de successierechten moeten betalen. Dit impliceert naar mijn idee dat er ook een deel van de erfenis zou moeten naar de twee kinderen gaan, maar wat wanneer er geen geld over is? Vooropgesteld dat mijn vader alsnog in de woning blijft wonen en zijn deel van de succesierechten betaald maar er geen geld meer overblijft (wat waarschijnlijk het geval zal zijn), zijn wij als kinderen dan ook verplicht om ons deel te betalen?

Bijkomend off topic vraagje: Krijgt mijn vader automatisch een weduwenaarspensioen? Hij gaat volgend jaar met pensioen en is momenteel nog fulltime arbeider.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 nov 2006 15:15

Binnen het wettelijk stelsel , dus zonder huwelijkscontract of testament , behoudt de overlevende ouder , hier uw vader , zijn helft van de goederen en krijgt hij het vruchtgebruik van de andere helft , waar de kinderen de blote eigendom op hebben. Dat is zowel voor onroerende goederen als de roerende. Gezien de leeftijd van vader ( ik schat 55-60 j) heeft het vruchtgebruik een waarde van 44 %. Indien de woning max. 230.000 ? waard is , betaalt u slecht 3% aan successierechten. Normaal worden die betaald uit de aanwezige tegoeden(= geld) van de erflater. Indien dit niet aanwezig is , zullen de erfgenamen individueel aangesproken worden om hun deel te betalen , want ze bekomen een onroerend goed ( wel in blote eigendom) uit de erfenis.

homerus
Topic Starter

#3 , 09 mar 2007 22:44

Normaal worden die betaald uit de aanwezige tegoeden(= geld) van de erflater. Indien dit niet aanwezig is , zullen de erfgenamen individueel aangesproken worden om hun deel te betalen , want ze bekomen een onroerend goed ( wel in blote eigendom) uit de erfenis.
Blijkt dat deze tegoeden er nu toch wel zijn en de woning helemaal niet moet worden verkocht. Toch krijg ik via notariaat de vraag om mijn deel te betalen. Mijn vader praat intussen niet meer tegen ons (heeft een nieuwe vriendin) en zegt dat wij ons deel moeten betalen. Is het wettelijk vastgelegd dat die moeten worden betaald uit de aanwezige tegoeden van de erflater? Wat als ik weiger?
Wat als ik toch betaal, heb ik dan recht op uitbetaling van mijn deel van de erfenis?
(ps: wat betekent "blote eigendom"?)

Reclame

wanton

#4 , 10 mar 2007 16:51

Beste,
de blote eigendom van een goed -roerend of onroerend - is het bezit ervan zonder meer. Er is nog het vruchtgebruik , nl. het economiscsh voordeel bij het gebruik van een goed. Voor geld is dat : de intrest innen. Voor een woning : de huur innen of zelf bewonen. Het vruchtgebruik en de blote eigendom samen zijn de volle eigendom , zonder beperking , van een goed.
Nu, op de aangifte van nalatenschap is blijkbaar een bedrag genoteerd onder hoofding ' geld' , of , 'banktegoed'. Dat bedrag , na aftrek van de begrafeniskosten , komt ook in blote eigendom toe aan de kinderen. Vader heeft daar eigenlijk geen recht meer op : gebruik dus deze som om de successierechten te betalen , dat kan vader jullie niet beletten. Alleen als dit bedrag negatief is en jullie enkel een blote eigendom van een onroerend goed erven , kunnen jullie rechtstreeks aangesproken worden op jullie persoonlijk kapitaal. Kortom , roerende goederen als geld en banksaldo die aanwezig zijn in de nalatenschap moeten dienen om de successierechten te betalen. Dit is geen wet omdat de Registratie zich daar niet mee moeit. Maar deze gelden horen de erfgenamen toe , gebruik ze.
Groeten.

homerus
Topic Starter

#5 , 12 mar 2007 11:53

Beste,
Ik heb ter controle een kopij van de aangifte van nalatenschap opgevraagd bij he notariaat.
Hierin staat o.m. vermeld:

.../ dat de goederen afhangende van de gemeenschap ingevolge de wet toekomen voor de helft aan de weduwnaar als zijn aandeel en voor de overige helft aan de nalatenschap.

Dat de goederen afhangende van de gemeenschap ingevolge de wet toekomen voor het vruchtgebruik aan de wedunaar en voor de naakte eigendom aan de twee kinderen, ieder voor de helft.

Dat er door dit overlijden geen overgang van fid?i-kommis heeft plaats gehad noch ophouding van vruchtgebruik./...

.../ dat er afhangen van de GEMEENSCHAP

meubels...
liggend geld...
zichtrekening
polis leven recordbank
spaarrekening

onroerende goederen...

persoonlijke voorwerpen
/...

Als ik goed begrijp wat u bedoeld zou ik onder 'zichtrekening' en 'spaarrekening' moeten een bedrag zien waar ik deels wettelijk recht op heb en dat voldoende zou zijn om deze successierechten te betalen. Jammer genoeg heeft mijn vader deze rekeningen leeggehaald in de dagen v??r mijn moeder overleed. Dit impliceert dat er enkel de levensverzekering overblijft. Dit bedrag is aanzienlijk voldoende om de kosten te dekken. Wie heeft recht op dat geld? Heb ik daar als zoon voor de helft recht op samen met mijn zus. Kan ik daar aanspraak op maken en zo ja, hoe ga ik hiervoor tewerk?

Nb: de rest van de nalatenschap is door de notaris belachelijk laag geschat, zowel de persoonlijke bezittingen van mijn moeder als meubels, woning en tweede woning. Dit uiteraard waarschijnlijk om de erfenisrechten zo laag mogelijk te houden maar eigenlijk totaal niet rechtvaardig...

wanton

#6 , 16 mar 2007 20:13

Beste ,
indien uw moeder zelf de begunstigde was van de levensverzekering komt dit bedrag volledig in de nalatenschap. Samen met het bedrag dat uw vader nog heeft afgehaald ( stom om zoiets tegenwoordig nog te doen!!) heeft U , samen met uw zuster hiervan recht op de helft in BLOTE Eigendom - uiteraard na betaling van de kosten , zijnde begrafenis , evt. ziekenhuis , successierechten. Juridisch gezien pleegt uw vader fraude to. de Registratie en diefstal to. zijn kinderen. Wijs hem hier op!!
Dat een notaris bewust geen roerende goederen op de aangifte zet - zeker als ze aanwezig zijn- , is te betreuren. Voor de 3 % successierechten is dit onbegrijpelijk. Dat meubels en inboedel laag geschat worden is normaal : het gaat om de verkoopwaarde. Na eens vragen wat men geeft in een tweedehandswinkel voor een salon. Voor woningen versta ik het helemaal niet : daar wacht de Registratie op. Zij hebben twee jaar de tijd om een herwaardering te doen. Indien zij vinden dat de aangegeven waarde veel te laag is , eisen zij bijkomende successierechten , plus een serieuze boete, met of zonder notaris. Dus!?
Spreek in deze zin met uw vader , zonder ruzie te maken natuurlijk.
Groeten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”