onduidelijkheid schenkingen

tozze
Topic Starter

onduidelijkheid schenkingen

#1 , 15 sep 2010 21:08

situatie: Mijn moeder is in 2002 overleden , mijn vader in 1991. De moeder van mijn overleden moeder is nog steeds in leven en heeft nog 1 dochter in leven. Ze had nl 2 dochters. Mijn tante heeft zelf nog 1 dochter. Elk jaar ontvangen mijn nicht en ikzelf een overschrijving van 5000€ van onze grootmoeder, mijn tante krijgt elk jaar 25.000€ .
Deze overschrijvingen gebeuren onder de vorm van een bankgift zonder mededeling.
Ik heb echter ergens gelezen dat de wet zegt dat alle kinderen gelijk zijn voor de wet en dus die overschrijvingen aan mijn tante voorschotten zijn op erfenis. Betekent dit dan wanneer mijn grootmoeder overlijdt het erfdeel dient verhoogd te worden met 200.000€ (8 jaar) ??? En wat met de bedragen die mijn nicht en ikzelf jaarlijks krijgen ? Worden die ook opgeteld bij het erfdeel???? Kan me dit laatste moeilijk inbeelden gezien mijn nicht en ik zelf geen rechtstreekse erfgenamen zijn, maar ik wel optreedt als plaatsvervangde erfgenaam ???
;
Graag een duidelijk antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 15 sep 2010 21:16

situatie: Mijn moeder is in 2002 overleden , mijn vader in 1991. De moeder van mijn overleden moeder is nog steeds in leven en heeft nog 1 dochter in leven. Ze had nl 2 dochters. Mijn tante heeft zelf nog 1 dochter. Elk jaar ontvangen mijn nicht en ikzelf een overschrijving van 5000€ van onze grootmoeder, mijn tante krijgt elk jaar 25.000€ .
Deze overschrijvingen gebeuren onder de vorm van een bankgift zonder mededeling.
Ik heb echter ergens gelezen dat de wet zegt dat alle kinderen gelijk zijn voor de wet en dus die overschrijvingen aan mijn tante voorschotten zijn op erfenis. Betekent dit dan wanneer mijn grootmoeder overlijdt het erfdeel dient verhoogd te worden met 200.000€ (8 jaar) ??? En wat met de bedragen die mijn nicht en ikzelf jaarlijks krijgen ? Worden die ook opgeteld bij het erfdeel???? Kan me dit laatste moeilijk inbeelden gezien mijn nicht en ik zelf geen rechtstreekse erfgenamen zijn, maar ik wel optreedt als plaatsvervangde erfgenaam ???
;
Graag een duidelijk antwoord
Wanneer uw grootmoeder overlijdt erft u van haar in de plaats van uw vooroverleden ouder.
Er zijn dus twee erfgenamen, uw tante en uzelf. Jullie hebben exact dezelfde rechten.
De schenkingen die de erfgenamen (u en uw tante) hebben gekregen moeten eerst worden ingebracht in de erfenis alvorens te gaan verdelen. Bijgevolg moet u x keer 5 000 EUR inbrengen, uw tante x keer 25 000 EUR.
Van het aldus in totaal berekende bedrag (wat de grootmoeder nog bezat op ogenblik overlijden + de inbrengen van u en uw tante) heeft ieder recht op de helft. Uw erfdeel zal bijgevolg groter zijn dan dat van uw tante omdat die meer terug moet inbrengen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tozze
Topic Starter

#3 , 15 sep 2010 21:41

Beste Roharro ,

bedankt voor de reactie .
Vind het toch een beetje oneerlijk dan ..... mijn nicht en ik krijgen hetzelfde als kleinkind , maar ik moet het dan opnieuw delen met mijn tante....., terwijl mijn nicht er alleen over kan beschikken .
Als alles eerlijk had verlopen zou ik toch jaarlijks 30.000 € hebben ontvangen ?= 25.000 € (deel per kind) + 5000€ ( deel per kleinkind ). De wet spreekt toch enkel over "elk kind is gelijk voor de wet " Ik treed voor mijn moeder haar erfdeel toch enkel op als plaatsvervangende erfgenaam ???

Reclame

Creatief

#4 , 15 sep 2010 22:11

Bij het openvallen van de nalatenschap van je grootmoeder kan je die bankgiften ter sprake brengen. Jij treedt dan op als plaatsvervanger van je moeder. De fictieve massa moet dan berekend worden en desnoods herverdeeld.

roharro

#5 , 15 sep 2010 22:36

Beste Roharro ,

bedankt voor de reactie .
Vind het toch een beetje oneerlijk dan ..... mijn nicht en ik krijgen hetzelfde als kleinkind , maar ik moet het dan opnieuw delen met mijn tante....., terwijl mijn nicht er alleen over kan beschikken .
Als alles eerlijk had verlopen zou ik toch jaarlijks 30.000 € hebben ontvangen ?= 25.000 € (deel per kind) + 5000€ ( deel per kleinkind ). De wet spreekt toch enkel over "elk kind is gelijk voor de wet " Ik treed voor mijn moeder haar erfdeel toch enkel op als plaatsvervangende erfgenaam ???
Het zou anders geweest zijn indien u jaarlijks 5000 EUR had gekregen van uw grootmoeder vóór het overlijden van uw moeder. Dan had u die NIET moeten inbrengen. Maar nu hebt u die gekregen op een ogenblik dat u reeds erfgenaam was geworden.....

tozze
Topic Starter

#6 , 11 dec 2011 21:00

Beste allen,

vandaag heb ik ontdekt dat grootmoeder nog voor een aanzienlijk groot bedrag aan fysieke stukken bezit. Ze vertelde me dat deze neergelegd zijn in een kluis van één van mijn tantes op naam van die tante ????
Wat kan ik daar tegen doen ? Ik vrees dat bij overlijden van mijn grootmoeder dit niet in de erfenis zal komen.... Wat moet ik doen ? Ik ken enkel het bedrag + vervaldatum + rente van deze kasbons.....

Creatief

#7 , 12 dec 2011 10:38

Dat vind ik toch wel een pluspunt dat je de bedragen kent, vervaldagen + rente van de kasbons ... Houd deze notitties zeer goed bij. Zo lang je grootmoeder leeft kan je niets doen. Misschien wanneer je haar het hof maakt, dat ze dan ook een volmacht geeft aan jou. Als je grootmoeder een "open" en eerlijke vrouw is, zal ze misschien daarmee instemmen. Wanneer je grootmoeder overleden is, dan stuur je me een pb'tje en dan wil je graag verder helpen.

Een ander pluspunt is nog dat de reglementering van effecten tijdens de begroting gewijzigd is. Weldra is het niet meer nodig om over een kluis te beschikken. Alle effecten moeten dan op rekening komen te staan.

Voor wat betreft die bankgiften aan je nicht, wel zo lang je grootmoe het beschikbaar deel niet overschrijdt, heb je hier niets tegen in te brengen. Wanner grootmoe overleden is, dan gaan alle schenkingen (maakt niet uit hoe lang het geleden is) terug de massa in. Het gehele patrinonium van grootmoe wordt dan weder samengesteld. Indien aan jouw reservatair deel wordt geraakt, dan kan in een minnlijke schikking met je tante (misschien ook nicht) om jou reservatair deel uit te betalen. Indien dit niet in de minne kan geregeld worden, dan moet je inkorting vragen via de Rechtbank van Eerste Aanleg.

Dus ... grootmoe overleden ... stuur me een pb'tje via dit forum.

PS: bankgiften zijn steeds zonder mededeling.

tozze
Topic Starter

#8 , 12 dec 2011 13:19

Creatief , bedankt zal ik zeker doen .

Ik las ook volgende ergens :

In juridische termen luidt het dat schenkingen worden geacht te zijn gedaan als voorschot op het erfdeel. Als de ouders toch de bevoordeling van een kind beogen moeten ze hiervan uitdrukkelijk melding maken: de schenking gebeurt dan buiten erfdeel. Men kan zijn kind echter nooit bevoordelen voor meer dan het beschikbare gedeelte dat in ieder geval minstens een vierde van de nalatenschap bedraagt.
Het speelt geen rol hoelang het geleden is dat de schenkingen of de stortingen op de rekening van de kinderen gebeurd zijn. Er staat geen termijn op om die bedragen te laten meetellen in de verdeling tussen ALLE erfgenamen.
Schenkingen, rechtstreeks of onrechtstreeks ( handgift of bankgift), worden steeds meegeteld om de wettelijke verdeling te bepalen; hoelang geleden het ook gebeurd mag zijn. Er treedt geen verjaring op. Indien nergens vermeld staat dat de schenkingen buiten erfdeel geschied zijn, moet de verdeling gelijkmatig gebeuren. De wetgever heeft het zo opgesteld dat iedere erfgenaam evenveel ontvangt. Indien men daarvan wil afwijken, moet er een document worden opgesteld maar het moet toch binnen de vastgestelde verhouding blijven.

Klopt volgende redenering dan :

Schenkingen : Juli 2007 : 10.000 € tante & maart 2008 20.000€ aan tante
-> wettelijk ok, maar ik heb recht recht op een groter deel van de erfenis door schenking in te brengen in nalatenschap .

Voorbeeld : Als er 120.000 € te verdelen is kan ik aangifte doen van 2 schenkingen. Dus wordt de erfenis berekend op 120.000€+ 30.000 = 150.000€ ipv 120.000€.
Dus oorspronkelijk zou ik recht hebben op 60.000€ maar nu op 75.000. Mijn tante ontvangt dan 75.000€ - 30.000 = 45.000?
75.000€ + 45.000€ = 120.000 €

Heb grootmoe proberen oveerhalen om alle effecten in de kluis op een efectenrekening te plaatsen omdat ze er in 2012 1% en in 2013 2% extra taks zal moeten op betalen. Dit klonk als een ramp in haar oren en ging vandaag afspraak maken met de bank .

mvg, :P

roharro

#9 , 12 dec 2011 15:32

Als er 120.000 € te verdelen is kan ik aangifte doen van 2 schenkingen.

Waar ga je daar aangifte van doen? De verdeling gebeurt tussen de erfgenamen. Ingeval van geen akkoord zal je naar de Rechtbank moeten gaan.
De fiscus zal successierechten berekenen op grond van de situatie die blijkt uit bankuittreksels op dag overlijden + akte van bekendheid. Van de verdeling trekken ze zich niets aan.

Creatief

#10 , 12 dec 2011 15:57

Wanneer je niet akkoord gaat met je erfdeel als grootmoe komt te overlijden, dan maak je in de eerste fase eerst een afspraak met een notaris. Bij hem (haar) kan je die schenkingen ter sprake brengen. De notaris tracht dan een staat van verdelng op te maken. Ben je met die staat van verdeling nog niet tevreden (schenkingen aan nichtje moeten ook ingebracht worden), dan zit er niets anders op dan de vereffening-verdeling door de Rechtbank van Eerste Aanleg te laten geschieden.

Wat wordt er van u verwacht: dat jij de bewijzen op tafel legt, zowel bij de gewone notaris als bij de gerechtelijke notaris.

wanton

#11 , 12 dec 2011 18:18

De aangehaalde redenering van verdeling klopt. Er gebeurt een compensatie van de schenkingen door minder ontvangst uit de erfenis vanwege de begunstigde.
Vraag aan uw grootmoeder om de effecten op een effectenrekening te zetten op haar naam ipv op naam van uw tante. Indien uw ouder reeds overleden is , bent u evenveel erfgenaam als uw tantes.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”