@ Ovi, als er ooit sprake is geweest van "vruchtgebruik" en de "blote eigendom" dit laatste ten voordele de kinderen zonder enig onderscheid... dan kan men toch niet verkopen of herbeleggen zonder voorafgaandelijke schriftelijke toelating van de kinderen of van diens "voogd" na voorafgaandelijke machtiging van de Vrederechter; en daar schuilt nu wellicht het probleem?!
Diene Vrederechter heeft ooit een "beschikking" uitgeschreven en toegezonden aan de betrokken "voogd(en)"... maar de uitvoering daarvan annex opvolging... dat is een ander paar mouwen!
Daarna komt de voogd terecht bij deze of gene kantoorhouder van ik weet niet welke grootbank; toenertijd (ik meen te weten voor 2009) moest hij nog een "akte van bekendheid" voorleggen etcetera; tegenwoordig een attest van erfopvolging.
De voorlegging van o.a. bedoeld document vereist ten eerste de grondige lezing door de terzake verantwoordelijken van deze of gene grootbanken; hij of zij zouden moeten zien en vaststellen dat aldaar ergens staat "bijv. onder de voogdij van... sedert diene datum... ingevolge vonnis of beschikking van... (ongeveer in die bewoordingen); bij de banken mag zulks na ongeveer 10 jaar dan misschien niet meer ter beschikking zijn... bij de bevoegde Directie van de Registratie en Domeinen moet dat alsnog wel te achterhalen zijn!
Je kan bijgevolg alsnog achterhalen of toenertijd deze "akte van bekendheid" correct is opgemaakt door de tussengekomen notaris of vrederechter?!
Uit persoonlijke ervaring weet ik inmiddels dat het met die competenties bij de verantwoordelijken of kantoorhouders van grootbanken... toch maar zeer pover gesteld is; tenzij ik er mag vanuit gaan dat men "wetens en willens" een oogje dichtkneep en vervolgens de "blote eigendom" inzake allerhande rekeningen NIET blokkeerde ten voordele ten voordele van de belanghebbende kinderen... wat in feite sowieso diende te gebeuren wanneer er sprake is van minderjarigen of verlengd minderjarigen!!!
En juist dat aspect wordt nauwelijks opgevolgd door sommige Vrederechters!!!
De controle op de "jaarekeningen" (voor te leggen uiterlijk einde april van elk dienstjaar) beperkt zich nogal eens tot het narekenen met een machinebandje van (zeg maar) een of ander rekenmachientje... en als daar veel streepjes staan waar het over de saldi van de verschillende aangehouden rekeningen zou moeten gaan... en bijgevolg de uitgaven kunstmatig worden opgedreven... dan stelt men daar zelden spontaan vragen bij.... anders gezegd, men nodigt de betrokken voogd(en) zelden uit !!!
In ieder geval is het naar mijn gevoelen zo dat betrokkene niet in de rechte lijn staat (behalve de alsnog levende ouder) tot z'n of haar pupil en dat hij of zij bijgevolg "strafbare feiten" pleegt of pleegde; maar alsdan zou de betrokken Vrederechter het nodige initiatief richting de Procureur des Konings moeten nemen en dat zal deze zelden doen wanneer er nog één ouder leeft en wanneer er (een) (andere) voogd(en) (is) (zijn) aangesteld.
UW tijd dringt, maar ik meen te weten dat in het kader van de voogdij de art. 417 en 419 van het B.W. in deze van toepassing zijn; t.t.z. dat de goedkeuring van de (jaar)rekening geenzins afbreuk doet aan de aansprakelijkheidsvorderingen die de minderjarige tegen de voogd en tegen de toeziende voogd kan instellen (niet uit te sluiten ook tegen bepaalde kantoorhouders voor het dichtknijpen van een oogje) en dat de vorderingen van de minderjarige tegen zijn voogd of zijn toeziende voogd betreffende feiten en (jaar)rekeningen van de voogdij slechts verjaren NA 5 jaar te rekenen vanaf de meerderjarigheid (18 + 5), zelfs indien de minderjarige ontvoogd is geworden!!!
Als de langstlevende ouder (vader of moeder) voogd was, dat ingevolge de nieuwe wet op de voogdij van 2001 dacht ik zo, dan kan u alleen een burgerlijke rechtsvordering instellen.
Als de voogdij van voor die periode dateert... dan is het maar zeer de vraag wie er voogd en toeziende voogd was en als dusdanig in hun functie herbevestigd werden in 2001 of 2002; dat moet u zeker eens nagaan op het Kantonale Vredegerecht van de woonplaats in de periode van het overlijden van deze of gene ouder?!
Er rest dus niet veel tijd meer, even kortstondig goed nadenken en vervolgens snel handelen met o.a. een bezoek aan bedoeld Vredegerecht, de Registratie en een advocaat en door diens toedoen de verjaring laten stuiten; vervolgens kan u ook nog de listings opvragen van allerhande (geld)bewegingen op diverse rekeningen bij eender welke grootbank.. maar daar is een zekere kost aan verbonden!
Met de vriendelijke groeten van een ervaringsdeskundige die terzake enig inzicht heeft verworven door in een vergelijkbare zaak de dingen uit lokken op het niveau van een Vredegerecht.. wat eigenlijk indruiste tegen het tuchtrecht binnen de magistratuur.. maar je moet soms voor u zelve durven uitmaken hoe ver je te ver kan gaan... zeker wanneer uw moreel gedachtengoed schandelijk met de voeten wordt getreden!
Veel succes toegewenst.