vruchtgebruik ed.

antwerpus
Topic Starter

Re: vruchtgebruik ed.

#16 , 14 jun 2011 12:39

Ik ben als oudste 39 jaar, de vrouw is er 53.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#17 , 14 jun 2011 17:46

Bij de berekening van de successierechten wordt de waarde van het vruchtgebruik bepaald op basis van de leeftijd van de vruchtgebruiker. Deze percentages zijn heel breed genomen , verschillen per 5 jaar en al jaren identiek. Voor een effectieve vergoeding van het vruchtgebruik , na verkoop , uit- of inkoop van de woning worden andere percentages gebruikt die gebaseerd zijn op leeftijd volgens de recentste sterftetabellen , geslacht ( verschil man-vrouw). Die kunnen dus variëren en worden tevens beïnvloed door de intresttarieven. Tegenwoordig zijn de tabellen van J. Schryvers de meest adequate. Om kinderen met een relatief jonge stiefouder een beetje te beschermen en tegemoet te komen , wordt evenwel de leeftijd van de stiefouder desnoods aangepast tot minstens 20 jaar ouder dan het oudste kind.

In jullie geval betekent dit dat , indien nu tot verdeling zou worden overgegaan , de leeftijd van stiefmoeder verhoogd wordt tot 59 jaar.
Enkele voorbeelden :
een vrouw van 53 jaar heeft een levensverwachting van 33.8 jaar en de waarde van het vruchtgebruik is dan 61.5 % van de totale waarde
een vrouw van 59 jaar heeft een levensverwachting van 28 jaar en de waarde van het vruchtgebruik is dan 55.1 % van de totale waarde
een vrouw van 65 jaar heeft een levensverwachting van 22.4 jaar en de waarde van het vruchtgebruik is dan 47.7 % van de totale waarde
een vrouw van 70 jaar heeft een levensverwachting van 17.8 jaar en de waarde van het vruchtgebruik is dan 40.5 % van de totale waarde

Uw stiefmoeder verliest to. jullie steeds 6 jaar vruchtgebruik.

De vruchtgebruiker heeft steeds het recht om een omzetting van het vruchtgebruik te vragen aan de blote eigenaars. De blote eigenaars kunnen dat ook , behalve voor de gezinswoning. Dit is niet altijd een oplossing omdat er ook gezamenlijke eigendom bestaat. Op zo'n moment zit er waarschijnlijk niets anders op dan te verkopen. Indien iemand van de kinderen-blote eigenaars het huis zou kopen betaalt die slechts 1 % aan registratierechten ipv. 10 %.

Bij het overlijden van uw vader , moeten jullie successiereechten betalen op alle goederen die van hem zijn : deel van het huis , deel van het appartement.
Die worden berekend per kind-erfgenaam , voor roerend en onroerend afzonderlijk.
De tarieven ouders-kinderen -rechte lijn bedragen :
tot 50.000 € = 3 %
schijf 50 - 250.000 € 9 % daarboven = 27 %
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

antwerpus
Topic Starter

#18 , 14 jun 2011 18:14

Hartelijk dank! Met deze vakkundige uitleg(gen) is een mens geholpen.

Kan je nog even antwoorden ivm de domicilie? Wat met het appartement als haar domicilie daar staat en er geschreven staat dat ze het vruchtgebruik van zijn huis heeft. Kan zij aanspraak maken op 2X vruchtgebruik, dus ook daar waar haar domicilie is? Dusdanig zouden wij enkel successierechten op 2 eigendommen betalen en de eerste 20 jaar niets kunnen ontvangen/verkopen? Dat zou toch niet kunnen denk ik want dan moeten wij enkel betalen en in eerste instantie (wat 20 jaar kan zijn) niets ontvangen.

Reclame

wanton

#19 , 14 jun 2011 19:18

Als feitelijek samenwonenden heeft zij geen automatisch vruchtgebruik van iets uit de erfenis van vader. Maar vader kan haar dat wel via testament toekennen , van één woning of van alles. probeer uw vader alsnog te overtuigen dat toekennen van vruchtgebruik te beperken. Want inderdaad , indien zij een stuk vruchtgebruik heeft en jullie kopen dat niet uit , blijft dat duren zolang zij leeft.
Indien jullie een stuk van het appartement erven in volle eigendom , kunnen jullie de verkoop vragen om uit onverdeeldheid te treden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”