Heb contact gehad met plaatselijk Registratiekantoor. Het kantoor maakt al dan niet een attest van erfopvolging op op basis van de informatie van de verschillende fiscale diensten , die zelfstandig oordelen over een schuld. Er wordt geen , ook niet gedeeltelijk, attest afgeleverd als er een schuld is van één van de erfgenamen of de overledene. Dus de hele erfenis blijft geblokkeerd zolang die schuld niet is betaald. Een fiscale schuld die door een vonnis van de rechtbank is opgenomen in een schuldbemiddeling is geen hinderpaal om een attest af te leveren. Soms is men akkoord dat een schuld wordt afbetaald met de gelden uit de erfenis , maar dat beslist de betrokken ontvanger. Bij de Registratie is men bewust van een aantal hiaten in de werkwijze , die sinds de start reeds werd aangepast. Ik heb hen wel gewezen op andersluidende berichten op bepaalde sites. Enkel voortgaan op de officiële site van de Belasstingdienst.
Dat is dan heel erg voor de onschuldige mede-erfgenaam en ik kan niet nalaten nogmaals te benadrukken dat dit zeer slechte wetgeving is. Deze aangelegenheid krijgt zeker nog een staartje volgens mij.
Het volstaat dus dat één erfgenaam een zeer grote fiscale en/of sociale schuld heeft, dat die erfgenaam (en eventueel andere goedwillige erfgenamen) die schuld niet kan/kunnen inlossen opdat de "correcte" erfgenamen hun erfenis niet kunnen ontvangen.
Het bewijst eveneens de juistheid van mijn blijkbaar laakbare opinie dat men niet onvoorwaardelijk politici, in casu de bevoegde minister, mag geloven.
Vraag is nu of die onschuldige erfgenamen zonder erfenis te ontvangen toch successierechten zullen moeten betalen?
Verdorie toch, hier kan ik me echt kwaad in maken (alhoewel ik er geen slachtoffer van ben of zal worden). Zijn er hier mensen die deze toestand aanvaardbaar, verdedigbaar en sociaal eerlijk vinden?
Het zal in ieder geval niet bijdragen tot de goede verstandhouding in de betroffen families. En het zal ouders die een kind hebben met veel fiscale/sociale schulden beslist niet vrolijk stemmen in de wetenschap tot welk mogelijk onrecht dit na hun overlijden zal leiden voor hun andere kinderen.