Huis - 2 erfgenamen - 1 bewoning - vergoeding?

Rica

Re: Huis - 2 erfgenamen - 1 bewoning - vergoeding?

#16 , 28 nov 2014 19:51

Prado, u zegt 'al bijna 48 jaar geleden overeengekomen', en u spreekt over uw moeder. Is uw moeder al overleden, en zo ja, hoelang al? (ik meen te begrijpen dat de gratis bewoning al 48 jaar duurt en nu nog steeds lopende is??)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 28 nov 2014 19:58

Inderdaad.

prado

#18 , 28 nov 2014 20:18

Overleden september 2014 .

Inderdaad ,is nog steeds lopende .

Reclame

roharro

#19 , 28 nov 2014 20:23

Zo lang gratis bewonen moet bij het openvallen van de erfenis worden verrekend.
Tenzij men er vrijwillig van af ziet natuurlijk.
De eiser die inbreng van de tegenwaarde in de verdeling van de erfenis wenst moet actie ondernemen (via rechtbank) indien de verrekening niet op vrijwillge basis gebeurt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

prado

#20 , 28 nov 2014 20:51

Ook al staat er geschreven dat de tegenprestatie het bewoonbaar houden, onderhoud huis is ?
Heb al raad gevraagd aan een notaris , hij was heel radicaal en zei dat we daar niets konden tegen doen .

Dus u denkt dat we kans maken via de rechtbank ? (liever niet , maar er zal geen andere keuze zijn )

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#21 , 28 nov 2014 21:25

En wie betaalde de kosten/nutsvoorzieningen/telefoon/eten?
U kan alle rekening van moeder bij de bank(en) opvragen dus voor een periode van 10 jaar dienen dan alle bankverrichtingen worden overgemaakt.
En neem een eigen notaris perfect legaal.

Rica

#22 , 28 nov 2014 21:44

à Prado: Begrijp ik het goed als ik denk dat het een kind betreft dat thuis inwoonde bij zijn ouder(s)? En nu, na overlijden van zijn moeder, nog steeds in de ouderlijke woning woont? Als dit correct is, dan woonde hij een 47 jaar ('gratis') bij zijn ouder(s). Deze 'gratis woonperiode' kan dan niet aanzien worden als een schenking. Uw ouder kan bij zich in huis nemen wie ze wil en ook gratis indien ze dat wil. Bovendien was het in casu niet 'gratis', want er stond een zeker onderhoud van de woning voor in de plaats. In deze situatie kan er in het beste geval slechts een bezettingsvergoeding gevraagd worden voor de periode na overlijden van moeder (dus goed 1 jaar), en rekening houdend met het aandeel mede-eigendom van het kind dat nog in de ouderlijke woning verblijft.
Iets anders is de situatie dat het niet de woning betreft waarin ook uw ouder(s) wonen en de woning, waarin het kind gratis woont, al 48 jaar zou kunnen verhuurd geweest zijn. Het gratis wonen zou dan resulteren in een huur-inkomsten verlies. Dat zou de rechter wel kunnen kwalificeren als een schenking (zal afhangen van de kwalificatie van de rechter, rekening houdend met o.a. het vermogen van uw ouders, waarde van de woning, staat van de woning e.d.). In dat geval zullen de overige erfgenamen zich tot de rechtbank moeten richten om hun gelijk te halen.
Gezien u echter al schreef dat 'er niets tegen te doen is' en dat ook een notaris u al terugfloot denk ik dat het om een inwonend kind gaat dat 'gratis' bij zijn ouder(s) inwoonde. Indien correct, dan kan u niets doen m.b.t. de periode vóór overlijden van uw moeder.
Indien de erfgenamen nu niet tot een overeenkomst komen m.b.t. een bezettingsvergoeding (voor de verblijfsperiode na overlijden van moeder) kan men m.i. alleen overgaan tot de eis om tot een verkoop over te gaan om iedere erfgenaam zijn erfdeel te geven. Niemand kan immers gedwongen worden om in onverdeeldheid te blijven. (cf kind kan ook de andere erfgenamen uitkopen als hij wenst te blijven wonen). Afhankelijk van het KI kan dat kind zich mogelijk beroepen op de Wet op de kleine nalatenschappen om bij voorrang de ouderlijke woning te kunnen overnemen tegen schattingsprijs, en aldus een openbare verkoop tegen te houden.
Dat het kind, dankzij het destijds opgestelde document, 'gratis' mag blijven wonen totdat de vereffening en verdeling van de nalatenschap rond is, kan ik inkomen;
of dat echter 'levenslang' verder kan gaan, als vertrekpunt nemend het overlijden van moeder, daar heb ik mijn twijfels bij, maar ik kan me niet direct op een wettekst baseren om dit definitief te bevestigen of te ontkennen. Misschien kunnen andere forumleden hier aanvullen?

roharro

#23 , 28 nov 2014 22:02

We moeten inderdaad eerst de details kennen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

prado

#24 , 29 nov 2014 09:23

Bedankt om mee te denken ....

Hij woont niet in bij moeder maar ernaast . Van 1 huis zijn er vroeger 2 gemaakt .(2 verschillende huisnummers ) Maar moeder heeft altijd het K.I en brandverzekering betaald ,nieuwe ramen laten steken ,het schilderen van het huis .

Het punt is ook dat er levenslange bewoning is toegestaan , en dat huis 1 niet afzonderlijk kan verkocht worden van huis 2 .(gezien doorgang )

prado

#25 , 07 dec 2014 12:15

Weer en ervaring rijker ! Hoe dat sommige zo bezig zijn om een ander niets te gunnen !
Blijkbaar heeft de hebberige partij zelfs een rekening dat zelfs op naam van de 2 kinderen staat al langer leeggehaald . Dat kan dus zonder handtekening van de andere ?

prado

#26 , 09 dec 2014 15:20

Even bij een notaris zijn visie hier op gaan vragen .
Volgens hem kan het perfect dat men de ene gratis laat wonen en de andere zonder reden maar in het ongewisse laat .
Blijkbaar kan moeder ook een testament achterlaten dat bij verkoop van het huis later , alles naar één kind gaat .

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”