Vruchtgebruiker wettelijk samenwonend gaat naar rusthuis en laat alles staan

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Vruchtgebruiker wettelijk samenwonend gaat naar rusthuis en laat alles staan

#16 , 08 feb 2016 13:56

Wat ik nog altijd niet begrijp: wie was EIGENAAR van de inboedel? In de eerste post zeg je dat er maar enkele spullen van de vrouw staan. Dit impliceert dat al de rest eigendom was van de man?

In dat geval kan de dochter gewoon de spullen van de vrouw ophalen, en de kinderen van de man laten weten dat alles wat er nu nog staat, eigendom is van de man, en zij zich daar verder niet mee gaat bemoeien. Case closed.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#17 , 08 feb 2016 14:06

Zolang de nog levende vruchtgebruiker is moet hij voor de betroffen goederen zorgen als een goed huisvader.
Als daar een paar prularia van je moeder staan haal die dan gewoon weg. Dat lijkt me geen discussie waard.

Maar mijn onovertroffen buikgevoel vertelt me dat er meer aan de hand is dan dit.....en dat weten we uiteraard niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

josi
Topic Starter

#18 , 08 feb 2016 14:09

Inderdaad er staan niet veel spullen meer van de vrouw maar ze hebben de politie gestuurd omdat ze niet wilden dat ik nog binnen kon nadat ik ze betrapt had toen ze zaken van mijn mama mee namen en ik heb vrijwillig de sleutels aan de politie afgegeven.Er zijn nog lusters,bijzet tafeltjes en ook kleding van de vrouw en natuurlijk huis raad.Het beste zou volgens mij zijn dat er een overeenkomst komt dat hij bepaalde persoonlijke zaken zoals juwelen van de vrouw terug geeft en ik nog bepaalde spullen van haar mee neem en dat hij de rest verhuist maar niet moet bewaren zoals dat wettelijk moet met vrucht gebruik.Ik weet wel niet hoe hen dit te bezorgen en hoe terug aan de sleutel te geraken.Er is echt niet meer aan de hand want we dachten alles vriendschappelijk op te lossen en zelf mee te verhuizen tot één van zijn kinderen zich begon te moeien :( en ik ze dan betrapte op het vervreemden van een parel halssnoer en muntstukken van mijn mama haar overleden echtgenoot.

Reclame

josi
Topic Starter

#19 , 09 feb 2016 08:28

Dreig mail gekregen van de zoon waarin staat dat de afrekeningen voor mij gemaakt zijn van:huur appartement,afrekening verwarming,afrekening water,afrekening electriciteit .de op kuis kosten volgen.Er staat:dit is volkomen legaal vermits het contract op beide namen staat.We hebben nog geen klacht ingediend en hopen dat u akkoord gaat met onze voorwaarden zodat dit niet voor de rechtbank moet komen.

Wat nu??

Sirkii

#20 , 09 feb 2016 09:11

Laat ze maar naar de rechtbank gaan. Rechter moet ook zo nu en dan ook eens kunnen lachen. Na 't overlijden van je moeder werd de man de enige (solitaire) huurder. Zoon heeft duidelijk niet veel juridische kaas gegeten.

(Staat hoger al) : je moet wel proportioneel de syndickosten en EGW betalen tot aan het overlijden van je moeder. Huur en kosten sinds het overlijden is voor de man.

josi
Topic Starter

#21 , 09 feb 2016 11:04

Bedankt iedereen,heb spijtig genoeg dan toch een advocaat moeten contacteren.

roharro

#22 , 09 feb 2016 11:07

Laat ze maar naar de rechtbank gaan. Rechter moet ook zo nu en dan ook eens kunnen lachen. Na 't overlijden van je moeder werd de man de enige (solitaire) huurder. Zoon heeft duidelijk niet veel juridische kaas gegeten.

(Staat hoger al) : je moet wel proportioneel de syndickosten en EGW betalen tot aan het overlijden van je moeder. Huur en kosten sinds het overlijden is voor de man.
Dat is ook mijn diagnose en raad.
Alles wat appartement betreft is -voor de dochter- gestopt bij overlijden van de moeder omdat er nog een andere bewoner was.

wanton

#23 , 09 feb 2016 11:49

Inderdaad, die rechters gaan zich kapot vervelen. Jongens toch!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

josi
Topic Starter

#24 , 12 feb 2016 11:34

Juist terug van de advocaat,ik ben dus wettelijk wel verplicht om te zorgen dat het appartement leeg is,hij is geen vruchtgebruiker omdat het een huurappartement is en hij naar een rusthuis is.Ik heb zelfs geen sleutel meer!

mava105
Juridisch actief: Nee

#25 , 12 feb 2016 12:26

Afspreken met de eigenaar van het appartement.

roharro

#26 , 12 feb 2016 12:34

Maar u bent toch geen huurder van dat appartement?
Hij is natuurlijk geen vruchtgebruiker van het appartement, maar wel van de inboedel.
Was dat de advocaat zelf die u hebt gesproken of zijn dienstmeid.
Klopt van geen kanten die uitleg!

roharro

#27 , 12 feb 2016 12:36

Maar u bent toch geen huurder van dat appartement? Zoals u zegt, u hebt daar zelfs geen toegang....
Hij is natuurlijk geen vruchtgebruiker van het appartement, maar wel van de inboedel.
Was dat de advocaat zelf die u hebt gesproken of zijn dienstmeid.
Klopt van geen kanten die uitleg!

josi
Topic Starter

#28 , 12 feb 2016 14:19

Advocaten kantoor te Leuven,ik moet zorgen dat alles van mijn mama weg is(indien er nog zaken van hem staan wat zeker en vast zo gaat zijn moet er bewezen worden van wie dit is) De advocaat zei dat de verhuurder geen uitstaans heeft met problemen tussen de kinderen van de samenwonenden en dat het appartement leeg moet zijn,hetgeen ik ook volkomen normaal vind.Ze zegt dat het vruchtgebruik erven van de inboedel enkel kan indien het de inboedel van eigendom is.En neen ik heb geen sleutel meer sinds de politie deze komen halen is op 04/02 om aan de zoon te geven.

roharro

#29 , 12 feb 2016 14:26

De advocaat zei dat de verhuurder geen uitstaans heeft met problemen tussen de kinderen van de samenwonenden en dat het appartement leeg moet zijn

Dat klopt, maar hier was er de laatste maanden nog slechts één huurder.
Er was ook geen samenwoonst meer.
En tegenover de verhuurder is enkel de huurder aansprakelijk.....

josi
Topic Starter

#30 , 12 feb 2016 14:34

Ja,dat begrijp ik.Dus de inboedel is dan ook helemaal van hem en hij moet dat leeg maken?Advocaat zei ook dat het contract door beide getekend is en huurovereenkomst niet stopt bij het overlijden van één van hen,dan gaan de plichten naar de kinderen van de overledene.Ik voor het deel van mijn mama.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”