#20 , 03 sep 2016 21:24
Ik zou denken dat, indien ze die auto idd uit de nalatenschap heeft gehaald en er nu zelf over beschikt, het een daad van erfgenaam is, gezien ze dan m.i. een daad van beschikking zou gesteld hebben, en aldus de nalatenschap stilzwijgend zou aanvaard hebben.
Maar, ik zeg maar wat, bent u zeker dat ze bvb die auto niet bij leven al van uw schoonmoeder zou kunnen gekocht hebben? Of gekregen hebben van uw schoonmoeder? Of uw schoonmoeder iets in die aard heeft 'laten tekenen'? Want dan heeft het niets meer met de erfenis te maken en is het bijgevolg ook geen daad van erfgenaam... (ze zou de auto dan ingeschreven hebben op haar naam in de hoedanigheid van eigenaar van de wagen, als gevolg van een aankoop of schenking, niet in de hoedanigheid van erfgenaam)...
Ik las in rechtspraak een casus waar een erfgenaam (die de nalatenschap verworpen had), de auto van de overledene had verkocht, maar waar de rechter de verwerping niet ongedaan maakte. De verwerpende erfgenaam was erin geslaagd de rechter ervan te overtuigen dat hij de auto had verkocht om verdere kosten voor de nalatenschap te besparen, gezien er voor die auto een garage werd gehuurd. Door de auto te verkopen kon de huur van de garage opgezegd worden en dus het huurgeld bespaard worden. De rechter oordeelde dat het in die casus geen daad van beschikking betrof, maar wel een daad van voorlopig beheer en er bijgevolg geen stilzwijgende aanvaarding was geweest.
In rechtspraak van Rb Eerste aanleg Luik las ik (was ivm een casus met een aanvaarding onder voorrecht van BB, maar ik denk dat dat wel mag doorgetrokken worden naar een verwerping) "diegene die zich op stilzwijgende aanvaarding beroept, moet er het bewijs van leveren. Maar het volstaat dat hij aantoont dat een daad van beschikking of van definitief beheer werd gesteld om de bewijslast om te keren. Dan moet de erfgerechtigde bewijzen dat hij handelde in een andere hoedanigheid, uit noodzaak of ingevolge dwaling". Als uw schoonzus hierin slaagt is de kans groot dat de verwerping niet zal overruled worden door de rechter...
De omstandigheden van een zaak en vooral de onderlinge combinatie ervan zal in de materie m.i. doorslaggevend zijn. Dat impliceert dat elk geval apart zal moeten beoordeeld worden gezien de doorslaggevende omstandigheden telkens verschillend kunnen zijn. De afweging van het doorslaggevend karakter ervan behoort tot de soevereine beoordelingsbevoegdheid van de feitenrechter.
Ik zou ervoor zorgen dat ik alle documenten/overtuigingsstukken ik mijn bezit zou hebben en de casus dan toch wel voorleggen aan de notaris die de vereffening en verdeling regelt en horen hoe die het verder ziet, en dit direct op de eerste bijeenkomst en duidelijk stellen dat u de verwerping van de nalatenschap aanvecht. Want u moet als eerste bewijzen dat er volgens u reeds een daad van erfgenaam werd gesteld vóór de verwerping, zodat verwerpen niet meer mogelijk was. Is het een gerechtelijke vereffening en verdeling, dan laat u m.i. best al op de eerste zitting, waar de notaris-vereffenaar moet aangeduid worden, noteren op het zittingsblad dat u de verwerping aanvecht.
Maar misschien zijn er hier andere forumleden die beter op de hoogte zijn van deze materie/ praktijk???