Geldigheid en wet ivm testament anno 1995??

justice4us
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: Geldigheid en wet ivm testament anno 1995??

#46 , 20 jul 2016 13:18

Deze onderhandse verbintenis voldoet die wel aan alle vereisten om geldig te zijn?

Art.1326.Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt. Art. 1902. De lener is gehouden de geleende zaken in dezelfde hoeveelheid en hoedanigheid en op de overeengekomen tijd terug te geven...Art. 1904. Indien de lener de geleende zaken of de waarde ervan niet op de overeengekomen tijd teruggeeft, is hij daarvan interest verschuldigd te rekenen van de dag van de aanmaning.”(Burgerlijk Wetboek).

Op grond van artikel 1904 is de clausule ivm de intresten alleszins ongeldig!!!

Maar de vraag kan volgens mij worden gesteld of het nu wel echt een schuldbekentenis is en geen leningsovereenkomst (aangezien er een jaarlijkse intrest te betalen is kan het geen schulderkentenis zijn...). Indien dat het geval is dan lijkt de "leningsovereenkomst" ongeldig wegens niet respecteren van alle vormvereisten:

Te vermelden in de leningsovereenkomst :
het uit te lenen bedrag + de vermelding dat de ontlener verklaart dit bedrag ontvangen te hebben en op welke manier (cash of door overschrijving op rekening xxx)
de duurtijd van de overeenkomst: op welk ogenblik het geld moet worden terugbetaald
welke interestvoet zal worden toegepast
de partijen: naam, voornaam en adres
de datum waarop de overeenkomst werd afgesloten

Volgende vormvereisten moeten zeker in acht worden genomen :
alle partijen moeten de overeenkomst ondertekenen
de ontlener moet in zijn eigen handschrift “gelezen en goedgekeurd” vermelden en “goed voor … euro” in zijn eigen handschrift voluit noteren in letters
de overeenkomst moet worden opgesteld in evenveel exemplaren als er partijen zijn.
dit is het document in kwestie:
Reconnaissance de dettes'

Je soussigné X reconnait devoir a madame X, woonplaats (handgeschreven)

la somme de un million de francs (1.000.000 BEF) aux conditions suivantes:

1) Cette somme est remboursable exclusivement au décès de Monsieur X
2) Elle sera productrice d'un interet capitalise aux taux de 8% depuis ce jour juqu'au jour de décès de Monsieur X
3) Le capital et les interèts ne seront pas exigibles avant le décès de Monsieur X
4) Nobtenant ce qui est stipulé ci-avant, il est expressement convenu que Monsieur X pourra effectuer des paiments anticipatifs, soit partiels, soit total a valoir sur la dite somme.
Dans ce cas l'interet ci-avant stipulé sera calculé sur la somme remboursée depuis de jour juqu'au jour du remboursement partiel.

Aprèrs remboursement partiel l'interet ne sera dû que sur la somme restant due après chaque paiement anticipatif.

5) La présente reconnaissance de dette oblige soldairement et indivisiblement les héritiers et les ayants droits a tout titre de Monsieur X

Gedaan te: stad, datum, 1995 (handgeschreven)
Goed voor 1.000.000 BEF. (handgeschreven)
Handtekening vader (handgeschreven)

Al de rest is getypte tekst niet handgeschreven. I
dd! Ik ben uiteraard ook al heeltijd aan het zoeken naar fouten of een achterdeur en idd... het document is niet met de hand geschreven.
Alleen, plaats van tekenen, datum en geschreven bedrag + handtekening is geschreven.
Maar uit uw artikel staat er: of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt
Dus als ik het goed begrijp is het geen vereiste dat het handgeschreven is of heb ik het verkeerd...?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justice4us
Topic Starter

#47 , 20 jul 2016 13:21

Deze onderhandse verbintenis voldoet die wel aan alle vereisten om geldig te zijn?

Art.1326.Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt. Art. 1902. De lener is gehouden de geleende zaken in dezelfde hoeveelheid en hoedanigheid en op de overeengekomen tijd terug te geven...Art. 1904. Indien de lener de geleende zaken of de waarde ervan niet op de overeengekomen tijd teruggeeft, is hij daarvan interest verschuldigd te rekenen van de dag van de aanmaning.”(Burgerlijk Wetboek).

Op grond van artikel 1904 is de clausule ivm de intresten alleszins ongeldig!!!

Maar de vraag kan volgens mij worden gesteld of het nu wel echt een schuldbekentenis is en geen leningsovereenkomst (aangezien er een jaarlijkse intrest te betalen is kan het geen schulderkentenis zijn...). Indien dat het geval is dan lijkt de "leningsovereenkomst" ongeldig wegens niet respecteren van alle vormvereisten:

Te vermelden in de leningsovereenkomst :
het uit te lenen bedrag + de vermelding dat de ontlener verklaart dit bedrag ontvangen te hebben en op welke manier (cash of door overschrijving op rekening xxx)
de duurtijd van de overeenkomst: op welk ogenblik het geld moet worden terugbetaald
welke interestvoet zal worden toegepast
de partijen: naam, voornaam en adres
de datum waarop de overeenkomst werd afgesloten

Volgende vormvereisten moeten zeker in acht worden genomen :
alle partijen moeten de overeenkomst ondertekenen
de ontlener moet in zijn eigen handschrift “gelezen en goedgekeurd” vermelden en “goed voor … euro” in zijn eigen handschrift voluit noteren in letters
de overeenkomst moet worden opgesteld in evenveel exemplaren als er partijen zijn.
"Maar de vraag kan volgens mij worden gesteld of het nu wel echt een schuldbekentenis is en geen leningsovereenkomst (aangezien er een jaarlijkse intrest te betalen is kan het geen schulderkentenis zijn...). Indien dat het geval is dan lijkt de "leningsovereenkomst" ongeldig wegens niet respecteren van alle vormvereisten" - Idd, maar er staat wel degelijk 'Reconnaissance De Dettes' bovenaan = Schulderkentenis

eylis

#48 , 20 jul 2016 13:26

poster: je meldde in je eerste beicht dat ze wettelijk samenwoonden. Maar dat mevrouw nie met meneer op hetzelfde adres woonde. Wil dat dus zeggen dat ze officieel gedomicilieerd wad op het adres van de vader, maar daar in feite niet woonde? Dan is merouw schuldig aan domiciliefraude. De advocaat heeft misschien gelijk dat dit feit niet van invloed is op het document, maar hij denkt niet verder....Deze domiciliefraude is een mooie troef om achter de hand te houden bij een mogelijke zaak. Zou kunnen gebruikt worden om situationeel toe te lichten dat het hier gaat op een opgezette combine. Hoe oud was uw vader als beiden zijn gaan "samenwonen"? en hoe oud is zij? Allemaal vragen die samen in overweging genomen moeten worden om te bepalen of het hier gaat op opgezet spel of erger nog: mevrouw die meneer en de familie tracht op te lichten. als je die piste wil verkenenn moet je een advocaat vinden die de zaak vanuit dat stanpunt wil onderzoeken.

Reclame

asperger

#49 , 20 jul 2016 13:28

Idd, maar er staat wel degelijk 'Reconnaissance De Dettes' bovenaan = Schulderkentenis
Ja maar de inhoud stemt niet overeen met wat er op de verpakking staat.
Jaarlijkse intresten op verschuldigd (ontleend) bedrag = een leningsovereenkomst.
En de inhoud is dan weer onvolledig.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

justice4us
Topic Starter

#50 , 20 jul 2016 13:37

poster: je meldde in je eerste beicht dat ze wettelijk samenwoonden. Maar dat mevrouw nie met meneer op hetzelfde adres woonde. Wil dat dus zeggen dat ze officieel gedomicilieerd wad op het adres van de vader, maar daar in feite niet woonde? Dan is merouw schuldig aan domiciliefraude. De advocaat heeft misschien gelijk dat dit feit niet van invloed is op het document, maar hij denkt niet verder....Deze domiciliefraude is een mooie troef om achter de hand te houden bij een mogelijke zaak. Zou kunnen gebruikt worden om situationeel toe te lichten dat het hier gaat op een opgezette combine. Hoe oud was uw vader als beiden zijn gaan "samenwonen"? en hoe oud is zij? Allemaal vragen die samen in overweging genomen moeten worden om te bepalen of het hier gaat op opgezet spel of erger nog: mevrouw die meneer en de familie tracht op te lichten. als je die piste wil verkenenn moet je een advocaat vinden die de zaak vanuit dat stanpunt wil onderzoeken.

Idd goed gedacht! Maar ik weet niet of dit uitmaakt waar je woont, je kunt toch een schuldbekentenis doen aan gelijk wie waar die ook woont of heb ik het verkeerd? Mijn vader zijn domicilie toen was in Brussel vanaf 1993, zij woonde in Waals-Brabant op dat moment. Het document is van 1995 en getekend bij haar thuis in Waals-Brabant. Mijn vader zijn domicilie is maar bij haar gekomen in 2004 op een nog ander en definitief adres waar zij nu woonde met mijn vader, waar ze samen gebouwd hebben. Dus zowiezo woonde hij bij haar terwijl zijn adres in Brussel was, dit een feit, kan ik beamen en getuigen genoeg.

justice4us
Topic Starter

#51 , 20 jul 2016 13:47

Idd, maar er staat wel degelijk 'Reconnaissance De Dettes' bovenaan = Schulderkentenis
Ja maar de inhoud stemt niet overeen met wat er op de verpakking staat.
Jaarlijkse intresten op verschuldigd (ontleend) bedrag = een leningsovereenkomst.
En de inhoud is dan weer onvolledig.
Helemaal akkoord, maar ik weet niet of dit effectief correct is. Ik weet alleen maar flarden, ik wil zekerheid en zelfs die verschillende advocaten kunnen mij dit niet geven blijkbaar...
- mag die 8% wel of niet
- is het ongeldig als het niet handgeschreven is of niet?
- mag ik in de aanval gaan of zij dit effectief gegeven heeft of niet en dan nog... zelfs als zij het effectief gegeven heeft, hij heeft tijd en geld genoeg gehad om het te vereffennen.
- kan mijn vader zomaar eisen in dat document dat zijn erfgenamen haar moet uitbetalen mits dit een deel is van de erfenis aan derden, want ze waren niet getrouwd.
- hij heeft 21j de tijd gehad om het te vereffen + een grote erfenis gekregen van mijn opa waarmee hij deze put kon dichten (die ook zoek is) of gewoonweg het document verscheuren. Niets van aan... is dit dan geen nalatigheid van mijn vader...

Al deze vragen maken ons gek en ik weet nog altijd niets met zekerheid, integendeel, er komen altijd maar vragen bij.

asperger

#52 , 20 jul 2016 15:17

Werd de uitgebreide mening van de advocaat die je hebt vermeld ontkend door andere advocaten?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

justice4us
Topic Starter

#53 , 20 jul 2016 15:21

Niet rechtstreeks nee, ze zeggen gewoon dat ik het kan aanvechten, de andere zegt dat ik geen kans maak.
De ene zegt dat die 8% telt, andere dan weer niet. Dat ik wel een bewijs kan vragen andere weer niet.
Ze spreken elkaar tegen, wie heeft er dan gelijk... pfff. En natuurlijk moeten die allemaal betaald worden voor lucht... want ik moet betalen voor incorrecte informatie.

Hier staat het zoals u zegt: http://plusmagazine.knack.be/recht-en-g ... 57425.html
Indien percentage is het een lening, dus idd leningsovereenkomst.

asperger

#54 , 20 jul 2016 15:29

Het is inderdaad een draak met twee koppen.
Persoonlijk zou ik het volgende doen:

-bent u er quasi zeker van dat het bedrag werkelijk ontleend werd: betaal het dan terug (zonder de woekerintresten) en
vergeet heel de zaak
-hebt u gegronde twijfel dan zou ik het betwisten indien de rest van de erfenis voldoende hoog is om de kosten, indien u
een Rechtszaak zou verliezen, te bekostigen

M.a.w. wacht dan af of u wordt gedagvaard.
Dit is een zeer persoonlijke opinie, niet gegarandeerd de juridisch meest correcte!

justice4us
Topic Starter

#55 , 20 jul 2016 15:41

Bedankt,
Hebt u daar een idee van +- voor zoiets hoeveel mij dit zou kosten indien ik dit zou verliezen? Want ik denk dat zij daar niet mee zal doorgaan... zij heeft geen zin om 5, 6j te bekvechten. Maar het gaat toch om €25000... Natuurlijk moet ik dan ook zeker zijn dat die 8% zowiezo niet betaald moet worden. Anders moet ik alles betalen + de gerechtskosten...

scorpioen

#56 , 20 jul 2016 17:44

1. Er staat "goed voor 1.000.000 BEF" en niet "goed voor één miljoen frank"?
Dan is niet voldaan aan art. 1326 BW, het bedrag moet volledig in letters geschreven zijn.
2. Is dit papier enkel door vader ondertekend of ook door mevrouw X?

justice4us
Topic Starter

#57 , 25 jul 2016 10:15

1. Er staat "goed voor 1.000.000 BEF" en niet "goed voor één miljoen frank"?
Dan is niet voldaan aan art. 1326 BW, het bedrag moet volledig in letters geschreven zijn.
2. Is dit papier enkel door vader ondertekend of ook door mevrouw X?
1. het staat geschreven in letters jammer genoeg.
2. alleen door mijn vader, en voor een schuldbekentenis is dit genoeg.

eylis

#58 , 25 jul 2016 10:30

Maar door het feit dat er duidelijk een welomschreven leeninterest gevraagd wordt het document is dit géén schuldbekentenis meer , maar een leengovereenkomst. en zo'n dociment moeten beide partijen SAMEN ondertekenen... Zoniet ongeldig. Ik meen dat het document qua stijl en inhoud en vormvereisten, noch vis noch vlees is en daardoor niet opeisbaaar. dit document zou ik durven negeren. Het gaat de eiseres in kwestie geld kosten om een zaak aan te vatten die niet zeker is van slagen. Ze lijkt me niet het persoonlijkheidsprofiel van iemand die de zaak daadwerklelijk zal aanvatten. Als ze nog met u contact opneemt zou ik heel eenvoudig antwoorden dat omdat het document niet aan de vormvereisten beantwoord de som niet meteen opeisbaar is. (en u legt haar niet uit aan welke vormvereisten welk document dan wel moet beantwoorden, of wat er dan wel moet gebeuren, dat is aan haar om daar antwoorden op te vinden) Formuleer het letterlijk zo, dan zegt u in feite niet echt iets fout :-)

scorpioen

#59 , 25 jul 2016 10:36

Als dit papier alleen door uw vader getekend is, hebt u nog een serieuze kans om de verjaring in te roepen.

Beslissen dat de schuld maar opeisbaar is bij het overlijden van vader is iets wat vader niet kan beslissen. Dat kan alleen de schuldeiser beslissen. Dit papier is niet door de schuldeiser ondertekend, en bewijst dus niet dat de schuld pas opeisbaar is bij het overlijden van vader. Tenzij de schuldeiser over een ander bewijs beschikt, is er dan geen bewijs dat de schuld pas opeisbaar is bij het overlijden van vader, en is de schuld opeisbaar vanaf het ogenblik dat de schuldeiser dit vordert. De verjaringstermijn is dan onmiddellijk beginnen lopen bij het ontstaan van de schuld, gestuit door de schulderkenning en bedraagt dus tien jaar vanaf de schulderkenning.

eylis

#60 , 25 jul 2016 12:19

kortom dit is een door uw vader opgesteld papier dat niet onder te brengen is bij een bepaald soort document (met de daarbij horende rechten en plichten) omdat het niet aan de vormvereisten en formuleringen van het éne, noch het andere document voldoet.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”