Beste,
Twee jaar geleden is mijn grootmoeder gestorven en haar erfgenamen zijn ik (kleindochter) en mijn twee nonkels (haar zonen).
Eén van de nonkels woont in China. Het contact dat ik heb met beide nonkels is erg moeilijk en eentje van hen reageert eigenlijk helemaal niet op e-mails, telefoons, etc. Het meeste van de nalatenschap is verdeeld (roerend en onroerend goed). Er is enkel nog één studio, waar we dus alledrie gelijk mede-eigenaar van zijn, die verkocht moet worden. De studio staat al meer dan een jaar te koop bij een makelaar, maar raakt niet verkocht. De makelaar geeft zal aan dat de vraagprijs te hoog is. Zij stellen dus een verlaging voor. Voor mij is dat goed, maar mijn nonkels willen daar niet mee akkoord gaan en komen met andere argumenten (zoals de makelaar is niet goed, zij hebben die prijs ooit voorgesteld, dus moet het daar maar aan verkocht worden). Met andere woorden, er gebeurd nu dus niks en de studio raakt niet verkocht. Met een andere makelaar te nemen, heb ik ook niet het gevoel dat we verder vooruit gaan raken. Ik wil ook liefst zo snel mogelijk van die studio af, want het heeft momenteel voor mij enkel nadelen (provinciebelastingen in een andere provincie dan waar ik zelf woon, gevolg voor mijn belastingen, want tweede woning, nakende renovatiekosten aan het gebouw waarin de studio zich bevindt, kosten onderhoud gebouw en syndicus, en mogelijk verlies van mijn eigen woonbonus).
Mijn vraag is dus, wat is de beste stap die ik nu onderneem. Ik heb al voorgesteld of één van de nonkels mijn deel anders wil afkopen, goedkoper dan de vraagprijs die nu op de studio staan (dus winsituatie voor de uitkoper), maar daar komt geen reactie op. Een andere mogelijkheid die ik overweeg is uit onverdeeldheid treden en het pand openbaar laten verkopen, maar ik weet niet wat voor gevolgen dat heeft op de goederen die wij wel al verdeel en verkocht hadden. Neem ik best een advocaat of ga ik eens langs bij de notaris. Graag advies hierover.