Geld van de rekening voor En na overlijden

Duifke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Geld van de rekening voor En na overlijden

#1 , 21 aug 2019 20:55

Vader woont samen met vriendin. Ze zijn niet getrouwd, enkel feitelijk samenwonend. Hij heeft een eigen spaar- en zichtrekening waar zij een volmacht van heeft. Hij wordt ziek en komt te overlijden. De dag na zijn opname haalt ze 9000 euro af. 7 dagen nadien overlijdt hij en de dag nadien haalt ze terug 6000 euro af. Op wat heb ik recht ? Kan ik dit dan terug vorderen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 21 aug 2019 21:02

Beste

Hoe weet u dat? Ik neem aan dat u als erfgenaam het overlijden aangaf. Heeft u een historiek van rekening opgevraagd en gekregen?

U kan haar best formeel vragen (aangetekend schrijven) dat u verwacht dat zij deze bedragen terugstort en dat u bij ontstentenis hiervan klacht wegens diefstal zal indienen.

Kan perfect zijn dat erflater testament maakte waarbij zij een begunstigde kan zijn. Maar dat moet dan blijken.

Desgevallend kan u ook een notaris aanstellen om de nalatenschap te regelen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton

#3 , 21 aug 2019 22:35

Een volmacht vervalt op het moment dat de volmachtgever komt te overlijden.
Dus een afhaling da dag na zijn dood, kan al niet. De bank dient toch de bedragen door te geven zoals die zijn de dag van overlijden om 00.00 u. Begrafenis kan steeds betaald worden.

En een volmacht is geen alibi tot zelfverrijking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

basejumper

#4 , 22 aug 2019 00:31

Marcus Aurelius

Betaling van kosten die verband houden met overledene (ziekenhuis, begrafenis enz) gebeuren door middel van overschrijving van de rekening van betrokkene. Niet door afnames in contanten...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Duifke
Topic Starter

#5 , 29 aug 2019 10:00

Het geld is afgehaald voor eigen rekening. Kan het geld een dag voor zijn dood ook gerecupereerd worden?

josi

#6 , 30 aug 2019 08:43

Ben in dezelfde situatie als TS en mijn advocaat kan er niks aan doen!Hopelijk heeft Duifke meer geluk met haar advocaat.

de reden

#7 , 30 aug 2019 09:24

en mijn advocaat kan er niks aan doen!
zegt die ook waarom je er niks aan kan doen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden

#8 , 30 aug 2019 09:29

Heeft u een historiek van rekening opgevraagd en gekregen?

heeft u als erfgenaam recht op een historiek? en hoe lang kan je teruggaan in de tijd?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

josi

#9 , 30 aug 2019 13:04

en mijn advocaat kan er niks aan doen!
zegt die ook waarom je er niks aan kan doen?
Ik ben 10 jaar terug gegaan (uittreksels bank opgevraagd tegen betaling is dit) en voor overlijden is er een hele grote som overgeschreven naar haar rekening,weliswaar meestal in delen,slechts éénmalig een bedrag van 25.000 euro.Na overlijden een kleinere som.Vermits ze volmacht had gaat mijn advocaat ervan uit dat mijn vader dit goed vond en dat de overgeschreven bedragen de bijdrage van mijn vader was in de samenwoonst!En daar sta je dan en kunt niks meer inbrengen :(

wanton

#10 , 30 aug 2019 18:09

Josi, daar moet dan toch ergens een berekening of verantwoording van zijn. Men kent de kosten en men kan ieders part daarin vaststellen.
Er gewoon van uitgaan is te simpel. Geen interessant dossier voor die advocaat?

Een bankvolmacht veronderstelt dat de lasthebber de verrichtingen uitvoert in plaats van de titularis op een manier zoals die het zou doen. Met verantwoording dus. Een volmacht is geen alibi voor zelfverrijking, ik blijf het zeggen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”