Verkoop bedrijf en onverdeeldheid

Oskar
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verkoop bedrijf en onverdeeldheid

#1 , 31 aug 2019 18:27

Beste lezers
Het volgende probleem. Ik heb mijn firma jaren geleden verkocht, ongeveer 12 jaar na de dood van mijn vrouw. Mijn vrouw was huisvrouw en heeft nooit willen werken en ons huwelijkscontract was scheiding van goederen mits gemeenschap van opbrengst. Maw het inkomen was gemeenschappelijk. Ons inkomen was meer dan op en heb nooit een zaak kunnen oprichten als ik die erfenis niet had gekregen. Ik heb de zaak met erfenisgelden van mijn ouders opgericht ( staat volledig genoteerd in de oprichtingsakte van de notaris). En enkele jaren geleden verkocht ( bedrijfsrevisor, boekhouding, en advocatenbureau). Mijn villa in Brasschaat heb ik verkocht na de dood van lijn vrouw en aan de kinderen al uitgedeeld, alsook heel wat centjes, auto s, en paarden hebben ze gekregen.....
Nu hebben mijn kinderen de gerechtsdeurwaarder op mij afgestuurd en eisen ze de helft van mijn firma op. Een klap in mijn gezicht want dit is mijn pensioen en ze hebben al zoveel gekregen! De notaris heeft mij verteld dat er idd nooit een probleem is geweest en dat de firma eigen is aan mij, door de notariele akte en erfenisbewijsstukken....hoe kunnen ze dan via een deurwaarder toch nog deze zaken vorderen? Graag uw advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 31 aug 2019 20:50

Hoe is de successie verlopen na het overlijden van uw vrouw? Het was uw geld dat in de firma geïnvesteerd werd doch de opbrengsten waren gemeenschappelijk. Waarschijnlijk is toen de helft van die meerwaarde vererfd geweest met de kinderen als blote eigenaar en uzelf als vruchtgebruiker.

De kinderen kunnen met uitzondering van de gezinswoning de omzetting / uitbetaling van blote eigendom via de rechtbank vragen. Een deurwaarder kan alleen maar bluffen doch kan niets doen zonder vonnis. Zo n actie van de kinderen is natuurlijk niet bevorderlijk voor de goede familieband maar da s een apart debat.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”