Kan iemand anders dan ikzelf mijn testament in bewaring geven bij de notaris en het laten registreren in het centrale register? Zo ja, houdt de notaris bij wie het testament is komen afgeven?
Ik heb er twijfels bij of een testament waarbij ik betrokken ben, door de erflater is opgesteld en door hem bij de notaris is binnen gebracht. Ik hoop hiermee duidelijker te zijn.
"Ik heb er twijfels bij of een testament waarbij ik betrokken ben, door de erflater is opgesteld en door hem bij de notaris is binnen gebracht. Ik hoop hiermee duidelijker te zijn."
Hoe bent u daarbij betrokken?
Het is toch normaal dat de erflater zelf zijn testament opstelt en laat registreren door de notaris.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE
In dit dossier, waarin ik wettig erfgenaam ben, is weinig normaal:
- zij die nu testamentair erfgenaam worden wisten niets van dit testament
- één van hen die nu erfgenaam worden heeft zich door de erflater (op dat moment dement en zonder bewindvoerder) tijdens het laatste jaar van diens leven belangrijke schenkingen laten doen
- in 1984 heeft de erflater een notarieel testament laten opmaken; in 2008, 24 jaar later en op 79-jarige leeftijd heeft een perfect geschreven eigenhandig testament opgemaakt (door hem ondertekend met een handtekening die - ik ben geen grafoloog - zou kunnen lijken (ik druk me zacht uit).
Het is niet noodzakelijk dat men weet heeft of men in een testament wordt vermeld.
Het is best mogelijk dat er schenkingen zijn gebeurd. Op zich is dat niet verboden.
Meestal zijn die eigenhandig geschreven testamenten "perfect" omdat ze dikwijls zijn gedicteerd door een notaris of geschreven aan de hand van een model.
Waren er reservataire erfgenamen?
79 jaar is tegenwoordig niet zo oud.
Ik denk dat de meesten nog perfect kunnen schrijven (tenzij ze dat nooit hebben gekund...).
Meeste ouderen die ik ken schrijven mooi omdat in hun jonge tijd werd benadrukt dat het van belang was.
Huidige generatie kan dat veel minder. Beheersen de taal ook slechter en schrijven aan de lopende band dt-fouten.
Dat zien we dagelijks op dit forum.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er ondertussen ook achter gekomen dat een eigenhandig testament niet door de erflater zelf bij de notaris moet worden binnen gebracht en dat laatste niet bijhoudt wie het testament heeft binnen gebracht.