rechten tweede echtgenote

markus
Topic Starter

rechten tweede echtgenote

#1 , 28 mar 2006 21:31

Bij een eerste huwelijk gesloten in 1967 werd een huwelijkscontract opgemaakt met het stelsel van gemeenschap der aanwinsten, met bij overlijden van een der partners alle onroerende goederen van de gemeenschap aan de overlevende gaat, voor de helft in volle eigendom, voor de andere helftin vruchtgebruik.In die periode wed een huis aangekocht en gedeeltelijk afbetaald.
In 1984 overleed mijn eerste echtgenote.
In 1986 ben ik hertrouwd met een contract volgens het wettelijk stelsel.waarbij bij overlijden het gemeenschappelijke vermogen naar de overleden echtgenoot gaat in volle eigendom. Er is geen eigen vermogen opgenomen in het huwelijkscontract.
Wanneer ik kom te overlijden , wat is dan de situatie van mijn 2de echtgenote tegenover de gezinswoning. Krijgt zij het vruchtgebruik hiervan. Kunnen de kinderen dwingend het huis laten verkopen om hun aandeel op te eisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 28 mar 2006 21:47

wettelijk stelsel is scheiding van goederen, gemeenschap van aanwinst.

ik denk dat je voor deze vraag toch beter eens gaat kijken op

http://www.erfenisrechten.be

of je vraag voorlegt aan
chris@erfenisrechten.be

deze kan je beter informeren over hoe het zit met jou probleem.
leg hem alles duidelijk uit in je mail dan kan hij duidelijke en zo correct mogelijk antwoorden

chris@erfenisrechten.be
Contacteer: Website

#3 , 30 mar 2006 11:23

Het erfdeel van de langstlevende echtgeno(o)t(e) bedraagt altijd minimaal het vruchtgebruik op de gezinswoning en de huisraad.

Kinderen uit een vorig huwelijk van de overledene kunnen te allen tijde de omzetting van het vruchtgebruik op de goederen van hun stiefouder eisen. Ze kunnen echter nooit de omzetting van het vruchtgebruik op de gezinswoning en huisraad vorderen, behalve dan met toestemming van de langstlevende. De langstlevende echtgeno(o)t(e)/vruchtgebruiker mag dus de gezinswoning de rest van zijn/haar leven blijven bewonen.

De kinderen en hun stiefouder kunnen wel steeds in onderlinge overeenkomst de omzetting van het vruchtgebruik bewerkstelligen. De omzetting kan gebeuren in volle eigendom, een uitbetaling van een kapitaal of een rente.

chris@erfenisrechten.be

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”