kan men zijn kinderen onterven?

JARI
Topic Starter

kan men zijn kinderen onterven?

#1 , 11 jul 2008 13:22

Tien jaar geleden is mijn vader overleden .
Mijn moeder erfde toen alles in volle eigendom.
Na 5 jaar verkocht ze het ouderlijk huis en kocht ze een andere woning . Nu is mijn vraag : stel dat zij die woning verkoopt bv. op lijfrente of gewone verkoop.( zij kan dat zonder mijn toestemming . )
Als de woning verkocht wordt en bij het overlijden van mijn moeder blijkt er niets meer te zijn , ( op geld staat geen naam hé ) dan ben ik in feite toch onterft?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 11 jul 2008 19:23

dan ben ik in feite toch onterft?
Inderdaad.
Enkel als U kunt bewijzen dat iemand anders een schenking heeft gekregen van uw moeder, kunt U die persoon dwingen die schenking terug in te brengen. Als uw moeder cash geld weggaf, is daar geen bewijs meer van te vinden.

wanton

#3 , 11 jul 2008 19:50

Jari,

als uw moeder haar huis verkoopt en ze overlijdt binnen de drie jaar erna , en ze heeft al het geld 'opgemaakt' of weggegeven' , dan zul jij , als wettelijke erfgenaam, toch opdraaien voor de successierechten.
Ofwel kan je bewijzen wat er met het geld gebeurd is ofwel moet je betalen. Pas daar voor op!!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

JARI
Topic Starter

#4 , 12 jul 2008 16:53

Het geld waarmee mijn moeder haar huidige woning betaald heeft , komt van de verkoop van de gezamelijke woning. Ze had geen ander geld ( of toch zeer weinig ) Of maakt dit niets uit ?

wolf2

#5 , 12 jul 2008 17:51

Nee, aangezien zij alles "erfde" is zij volledig eigenaar geworden van dat geld. U heeft geen "uitgesteld recht" omdat de oorsprong van dat geld deels teruggaat op uw vader.

Dat is niet de schuld van uw moeder; het is een keuze van uw vader. In zijn huwelijkscontract heeft hij er voor gekozen alles aan zijn weduwe te laten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”