Beste allen,
Mijn vader is in januari overleden. Bij het openvallen van de nalatenschap bleek dat hij een testament had opgemaakt. Dit met advies van de notaris.
Testament luidt:
- bij deze geef ik het bewoonrecht aan mijn echtgenote ...
- bij niet naleving of verzet tegen mijn laatste wilsbeschikking wordt eenieder die zich verzet terug gebracht tot zijn minimum reservataire deel van de nalatenschap.
Tot zover is het duidelijk en is het een standaard testament met een ontradende clausule. Probleem echter, mijn vader is niet de volledige eigenaar van het appartement dat hij bewoonde met zijn, tweede, echtgenote.
Ter verduidelijking:
- Eerste echtgenote van mijn vader en tevens ook mijn moeder komt te overlijden. Ik was toen 13j en enig kind waardoor het erfdeel van moeder, zijnde de helft van het onroerend goed, in naakte eigendom aan mij toekwam. Het vruchtgebruik over die 50% bleef bij vader waardoor hij dus 50% naakte en 100% vruchtgebruik over het onroerend goed verkreeg.
- Vader hertrouwd en met de tweede echtgenote heeft hij 1 zoon. Zij wonen in het appartement waarop dus mijn 50% naakte eigendom zit. De tweede echtgenote is slechts 17 j ouder dan mezelf.
Na het overlijden van mijn vader dooft het vruchtgebruik over mijn naakte eigendom uit waardoor ik 50% volle eigenaar van het onroerend goed wordt.
De nalatenschap bevat dus slechts 50% van het onroerend goed. Volgens wet kan men een recht van bewoning enkel toekennen als men eigenaar is van de gehele woning in volle eigendom. Dit werd uitdrukkelijk bepaald in een vonnis van de rechtbank van eerste aanleg (Gent, 23 maart 2010). In casu was de persoon die een recht van bewoning wilde toekennen slechts voor de helft volle eigenaar van het goed en voor de andere helft vruchtgebruiker ervan.
Mijn vraag dan ook; kan men in een testament een onuitvoerbare of onwettige eis opleggen om dan via de ontradende clausule te bepalen dat, indien de eis niet wordt ingewilligd, het erfdeel wordt teruggebracht tot het reservataire minimum?
Alvast bedankt voor jullie info/inzicht.