#3 , 30 jul 2008 19:21
Men kan perfect één van zijn broers/zusters uit de erfenis houden en alles aan de anderen geven (broers en zusters hebben geen voorbehouden deel; onderaan leg ik uit vanwaar de verwarring komt).
Lutgarde is dus helemaal onterfd en kan daar niets tegen beginnen.
Een levensverzekering heeft NIETS met een erfenis te maken. Het uit te keren kapitaal zit NIET in de erfenis.
Maar ik hoor het U al denken:
a) het wordt toch uitgekeerd bij het overlijden
b) er moeten toch successierechten op betaald worden.
Twee keer juist!
maar toch...
a) Een levensverzekering is een contract (ja, een levensverzekeringscontract). In de meeste gevallen zal men iets uitkeren
bij het overlijden, maar dat is niet noodzakelijk. Men kan evengoed uitkeren 1 jaar na overlijden of op een bepaalde dag, die dan toevallig wel of niet meer dan 3 jaar voor het overlijden was.
b) er zijn meerdere contracten waar men toch successierechten moet op betalen (schenkingen, bepalingen in huwelijkscontracten, levensverzekeringen,...) omdat dat wetboek zegt:
men moet successierechten betalen op de erfenis én daarenboven op de volgende contracten. Dat zijn de zogenaamde fictiebepalingen.
De bepalingen van het contract zijn de enige die geldig zijn.
Als men dus schrijft aan mijn wettige erfgenamen, zijn dat in uw geval de 3 broers/zusters, elk voor een derde.
Ik zie dat U "AL ZIJN bezittingen" in hoofdletters schreef.
Wel, de uit te keren som is zijn bezit NIET.
Het is de LVmaatschappij die uitkeert/betaalt aan de erfgenamen, niet de nonkel.
Het zal wel meestal zo zijn dat nonkel zelf premies heeft betaald, maar het is niet de premie van nonkel die uitgekeerd wordt, het is een kapitaal van de firma. Soms zal de firma "winnen"; soms zal ze verliezen.
Dus: 1/3 v/d LV aan één zus; 1/3 v/d LV + 1/2 v/d erfenis aan de 2 anderen. Enkel de 2 laatsten moeten een aangifte van nalatenschap indienen. Ze zullen alledrie successierechten moeten betalen (de eerste het minst).
Waarom denken velen dat broers en zusters niet onterfd kunnen worden?
Omdat ze bevoorrechte zijverwanten worden genoemd. Dat wordt dan verward met "erfgenamen met een voorbehouden" deel.
Broers/zusters zijn bevoorrecht, omdat ze éérst aan de bak komen, voor dat de gewone zijverwanten (tante, oudoom) er aan te pas komen.
Voorbehouden deel: enkel de echtgenoot, de kinderen, de ouders en de langstlevende wettelijk samenwonende hebben een voorbehouden deel.