Erfrecht na overlijden vader en stiefmoeder

Fietje88
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfrecht na overlijden vader en stiefmoeder

#1 , 07 jan 2020 23:04

Mijn vader en stiefmoeder zijn met elkaar getrouwd met gemeenschap van goederen. Ik en mijn zus zijn kinderen uit mijn vader zijn eerste huwelijk (uiteraard met ons moeder) – mijn stiefmoeder heeft geen kinderen. Er is geen eigen woning noch gemeenschappelijke rekeningen of schulden.
Mijn vader is eind november vorig jaar overleden, kort daarna is mijn stiefmoeder eind december overleden.
Hoe zit het met het erfrecht? Gaat het totaalpakket van alles van erfenis – schulden of tegoeden naar mij en mijn zus ?
Of zijn ik en mijn zus verantwoordelijk voor ons vaders deel en de nabestaanden van mijn stiefmoeder voor haar deel?

Graag enige toelichting.

Alvast dank voor jullie tijd en input.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 08 jan 2020 00:26

Toen uw vader overleed erfden jullie de helft van het actief in blote eigendom. Stiefmoeder die helft in vruchtgebruik en de andere helft was en bleef van haar in volle eigendom.

Nu uw stiefmoeder overlijdt erven haar erfgenamen haar helft (broers, zussen, etc).

Dit in de veronderstelling dat er geen testament was ten gunste van jullie.

De successie van je vader is ws nog niet afgehandeld ? Ws best door een notaris beide aangiften laten afhandelen. Tenzij je sterk bent in dormulieren invullen. Heb je zicht op de grootte van de erfenis ? Kwestie van geen schulden te erven want dan weiger je best de erfenis van je vader (als t nog niet te laat is wegens daden van erfopvolging)

Reactie onder voorbehoud van correcte interpretatie van de topic van TS

Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jan 2020 13:00

Het zijn twee aparte erfenissen die los van elkaar dienen beoordeeld.
Als er geen enkel testament was dan geldt de wettelijke devolutie (=erfopvolging).
Dat houdt in vermits alles gemeenschappelijk bezit was:
-eerste overlijden= erfenis van jullie is de helft van de netto-bezittingen op ogenblik van dat eerste overlijden
-tweede overlijden: jullie zijn geen betrokken partij; de enige erfgenamen zijn te zoeken in de familie van de vrouw

Aangezien er enkel roerende middelen waren blijkt één en ander uit de stand van de rekeningen toen ze werden bevroren naar aanleiding van het eerste overlijden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”