Ik heb in 2003 een huis gekocht met mijn vriendin. We waren wettelijk samenwonend. Ondertussen zijn we uit elkaar. In de aankoopakte van de woning staat een beding van aanwas onder bezwaren de titel : Tussen voormelde kopers is overeengekomen dat elk van hen een voorwaardelijk recht van eigendom op voormeld goed bekomt. Ieders respectievelijk recht zal door zijn vooroverlijden ontbonden zijn, wat tot gevolg heeft dat de langstlevende het recht op de geheelheid in volle eigendom van het goed bekomt. Dit recht wordt door elk van voormelde kopers bijgevolg verworven, onder opschortende voorwaarde van vooroverlijden van de andere koper. Door de terugwerkende kracht bij vervulling van de opschortende voorwaarde, wordt de langstlevende onder voormelde verkrijgers geacht voormeld goed geheel en rechtstreeks te hebben verworven jegens de verkoopster, en dus niet langs opeenvolgende verkrijging uit de nalatenschap van de eerstoverledene. De eerststervende wordt bijgevolg geacht nooit eigenaar te zijn geweest......
Ik wil mijn testament laten aanpassen met als begunstigde mijn moeder. Wat met het huis als er iets met mij gebeurd, het is toch niet zo dat mijn ex-vriendin het volledige huis erft als er met mij iets gebeurt ?