vruchtgebruik

jupiter
Topic Starter

vruchtgebruik

#1 , 14 aug 2008 11:12

Hierop kreeg ik tot hiertoe geen reactie dus stel ik de vraag nog maar eens.
Koppel gehuwd met "algehele gemeenschap" - gemeenschap bestaat voor bijna 100% uit gezinswoning.
Bij overlijden van de erflater kiest de overlevende echtgenoot voor de "concrete reserve" wat betekent 100% van het vruchtgebruik op de gezinswoning maar ze heeft als haar deel van de gemeenschap reeds 50% (+ beschikbaar deel) van de woning als haar volle eigendom. Ze verliest dus meer dan de helft van de waarde van het vruchtgebruik waarop ze recht had of kan ze dat op op een of andere wijze recupereren ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 14 aug 2008 22:17

Hierop kreeg ik tot hiertoe geen reactie dus stel ik de vraag nog maar eens.
Ik vond het nogal "compact" als vraag...

Bij overlijden van bvb. de man wordt de gemeenschap verdeeld; normaal gezien in 2. De vrouw krijgt de 1/2 in volle eigendom (VE); de andere 1/2 valt in de nalatenschap.
Van die nalatenschap krijgt ze het vruchtgebruik (VG); kinderen krijgen de blote eigendom.
Ze verliest dus niets, want van het huis heeft ze dan 1/2 in VE en de 1/2 in VG.
VE omvat het vruchtgebruik.

Zijn er geen kinderen, dan erft ze het ganse huis in VE (en de zijverwanten erven dan slechts de blote eigendom van het eigen vermogen dat meestal onbestaand is bij iemand gehuwd onder algehele gemeenschap).

jupiter
Topic Starter

#3 , 15 aug 2008 08:52

dank

wat me nog altijd niet duidelijk is : welk verschil maakt het voor de echtgenote in dit specifieke geval dat ze kiest voor de "concrete reserve" i.p.v. de "abstracte reserve" (de overledene had kinderen uit een vorig huwelijk)

Reclame

j.demoor

#4 , 15 aug 2008 10:07

De Belgische wetgeving kent het begrip ‘concrete reserve’ niet.Ik ga ervan uit dat de eerststervende afstammelingen achterlaat en dat u met ‘concrete reserve’ bedoelt het vruchtgebruik van de echtelijke woning met de inboedel.

“Art.1453.Komen de echtgenoten overeen dat er tussen hen algehele gemeenschap zal zijn, dan brengen zij al hun tegenwoordige en toekomstige goederen in het gemeenschappelijk vermogen, met uitzondering van die welke van persoonlijke aard zijn en van de rechten die uitsluitend aan de persoon verbonden zijn.De algehele gemeenschap is gehouden tot al hun schulden.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.745.De kinderen of hun afstammelingen erven van hun ouders...zonder onderscheid van geslacht of van eerstgeboorte...Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden, wanneer zij...Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap.(B.W.).

Bij overlijden van de eerststervende behoudt de langstlevende zijn/haar helft van de huwelijksgemeenschap en erft het vruchtgebruik op de gehele nalatenschap van de eerststervende,inbegrepen het vruchtgebruik van zijn helft van de echtelijke woning met de inboedel.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”