Kan mijn ex erven? Kan ik er iets tegen doen?

LindaBas
Topic Starter

Kan mijn ex erven? Kan ik er iets tegen doen?

#1 , 23 aug 2008 02:00

Ik zou hier ook iets willen vragen. Mijn vriend en ik wonen niet meer samen (zijn nooit gehuwd geweest en hebben geen samenlevingscontract gehad). We hebben samen een dochtertje van 5 jaar en ik heb nog twee eigen kinderen. Af en toe komt hij ons dochtertje halen en dan alleen als het hem uitkomt. Ik maakte me vorige week de bedenking. Als ik sterf dan erven mijn drie kinderen. Wat gebeurt er als ik en mijn dochtertje van 5 jaar samen overlijden (hopelijk niet natuurlijk). Dan gaat haar deel naar mijn ex-vriend? En de andere twee delen naar mijn andere twee kinderen.
Maar ik wil niet dat hij maar één Euro krijgt. Alles is hem te veel (soms zelfs ons dochtertje), werken wil hij niet meer want nu hij op ziekenkas staat krijgt hij meer,....
Ik wil niet dat er iets naar hem gaat moest er iets gebeuren. Is er iets dat ik kan ondernemen zodat dat niet gebeurt?
Hopelijk kan er iemand me helpen.
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 23 aug 2008 13:06

In dat geval erft U niet van dat kind en erft dat kind niet van U (in het Burgerlijk Wetboek is voorzien dat diegenen die samen overlijden niet erven van elkaar).

De erfenis van U gaat dan naar de andere 2 kinderen; de erfenis van dat kind (indien nog ongehuwd noch wettelijk samenwonend noch met eigen kinderen) voor 1/4 naar haar vader en voor 3/4 naar haar halfbroers/zusters.
Maar eer dat kind iets bezit, is ze oud genoeg om zelf haar erfenis te regelen. Zodra ze zelf kinderen heeft, erven die kinderen.

Stel dat U 1 dag overlijdt voor haar...
Dan erven uw 3 kinderen.
Nadien erven haar vader en haar halfbroers/zusters dan van haar.
Daar kunt U niets aan doen.

wanton

#3 , 23 aug 2008 13:09

Dit is een geval voor een testament met restlegaat.
Uw erfenis wordt verdeeld tussen uw drie kinderen. Via testament voegt U een clausule toe ( voorbeeld) : " Indien één van mijn kinderen overlijdt zonder afstammelingen , gaat het resterend deel van mijn nalatenschap naar mijn andere kinderen."
Bespreek het eens met uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

LindaBas
Topic Starter

#4 , 23 aug 2008 19:36

Dino en Wanthon
Bedankt voor jullie reactie op mijn vraag. Ik zal inderdaad misschien best eens contact opnemen met een notaris om te vragen wat de mogelijkheden zijn.
Ik weet wel dat wanneer mijn dochtertje van 5j oud genoeg is en zelf kinderen heeft partner/kinderen erven. Maar stel je voor: we vertrekken in februari op vakantie, mijn dochtertje en ik en er overkomt ons iets, dan gaat hetgeen ze van mij zou erven indien ze nog in leven zou zijn voor 1/4 naar haar pa en voor 3/4 naar mijn twee andere kinderen?
Ik heb zelf ook een spaarrekening voor haar geopend waar ik maandelijks een vast bedrag op stort. Haar vader wil hier niets op storten. Maar als er iets gebeurt zal het geld of een deel van het geld wat ik voor haar opzij heb gezet voor hem zijn.
Mijn twee andere kinderen zijn reeds meerderjarig en wonen sinds kort zelfstandig.
Alvast bedankt voor jullie reacties. Reacties nog altijd welkom.

j.demoor

#5 , 24 aug 2008 09:13

Als u zonder testament vooroverlijdt dan geldt : “Art.745.De kinderen of hun afstammelingen erven van hun ouders...zonder onderscheid van geslacht of van eerstgeboorte,ook al hebben zij niet dezelfde ouders en ongeacht de wijze waarop hun afstamming is vastgesteld...”(Burgerlijk Wetboek).

Uw dochtertje van 5 jaar dat samen met u overlijdt erft niet meer van u,zodat alleen uw andere twee kinderen elk de helft van uw nalatenschap erven in volle eigendom.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”