Wat met feitelijke samenwoning na het overlijden?

answers
Topic Starter

Wat met feitelijke samenwoning na het overlijden?

#1 , 26 aug 2008 11:41

Hallo.

Ik heb reeds 8,5 jaar een relatie. Vijf jaar geleden heeft mijn vriend een huis gekocht. Ik ben erin getrokken vorig jaar na mijn studies. Ik ben daar ook gedomicilieerd.
Wij hebben geen plannen om te trouwen, noch om wettelijk samen te wonen. Het huis is eigen aan mijn vriend.
Als mijn vriend sterft, zou hij graag hebben dat ik het huis erf van hem zodat ik daar kan blijven wonen of het desnoods kan verkopen. Is het voldoende als hij daarvoor gewoon een testament opmaakt? Zijn beide ouders leven nog en zijn gescheiden. Ik weet dat zij ook een wettelijk erfdeel hebben dat je niet zomaar opzij kan schuiven. Buiten het huis heeft hij geen belangrijke, kostbare eigendommen meer.
Maakt hij een testament op? Kan hij het zelf bewaren of moeten we dat bij de notaris doen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 26 aug 2008 11:52

Raadpleeg eens een notaris hieromtrent ... deze kan u o.a. vertellen welk soort testament nodig is en welke successierechten er u te wachten staan in zo'n geval. Feitelijk samenwonen is in zo'n geval het minst interessante, maar na een paar jaar verkrijg je wel bepaalde rechten van wettelijk samenwonenden. Een notaris kan u de uitgebreide uitleg geven.

Het is sowieso beter het testament door een notaris te laten opstellen. Zo voldoet het zeker aan alle regels en kan het niet (of bijna niet) verworpen worden of ongeldig verklaard worden. Een zelfgeschreven en zelfbewaard testament kan verdwijnen en makkelijker aangevochten worden.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2008 12:56

Art. 915. De giften bij akten onder de levenden of bij testament mogen de helft van de goederen niet overschrijden, indien de overledene, bij gebreke van kinderen, in de vaderlijke en in de moederlijke lijn een of meer bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat; en drie vierden, indien hij slechts in één lijn bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat.
(De giften aan de langstlevende echtgenoot (en aan de langstlevende wettelijk samenwonende) mogen evenwel de gehele nalatenschap omvatten.

De ouders zijn "reservataire" erfgenamen. Zij hebben, als er geen kinderen zijn, recht op hun minimum deel. Uw vriend kan dus bij testament niet het volledige huis aan u schenken.

U kan dit oplossen door te trouwen of wettelijk samenwonen.

scorpioen

Reclame

wolf2

#4 , 26 aug 2008 21:38

"Feitelijk samenwonen is in zo'n geval het minst interessante, maar na een paar jaar verkrijg je wel bepaalde rechten van wettelijk samenwonenden."

Het enige dat ik kan bedenken, is het genieten van een laag erfenistarief na 1 jaar feitelijke samenwoning en de vrijstelling gezinswoning na 3 jaar feitelijke samenwoning. Maar dat zijn fiscale gunsten die pas gelden MITS een testament.

mapleleiah

#5 , 26 aug 2008 22:15

"Feitelijk samenwonen is in zo'n geval het minst interessante, maar na een paar jaar verkrijg je wel bepaalde rechten van wettelijk samenwonenden."

Het enige dat ik kan bedenken, is het genieten van een laag erfenistarief na 1 jaar feitelijke samenwoning en de vrijstelling gezinswoning na 3 jaar feitelijke samenwoning. Maar dat zijn fiscale gunsten die pas gelden MITS een testament.
Ik dacht wel dat er iets was en dat er voorwaarden waren. 8)

Maar het voordeel is dat er in dat geval geen huwelijk of wettelijke samenwoning nodig is als het koppel dat niet wil.

Maar ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat de OP best eens naar een notaris stapt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”