onduidelijkheid erfenis

moby
Topic Starter

onduidelijkheid erfenis

#1 , 04 sep 2008 14:38

Beste,

Situatie als volgt:

Vader hertrouwd , huwelijkscontract met clausule " langst leeft al ".(opgemaakt 2maand voor zijn overlijden .Vader heeft alles geschonken aan zijn 2de echtgenote.)
Vader heeft 1 kind uit vorig huw. en 1 gezamenlijk kind .Stiefmoeder is amper 10j ouder dan haar stiefkind.

Vader is nu 3 maand overleden.Stiefmoeder zegt:" notaris moet niet wweten dat vader overleden is , er dienen geen suc.rechten betaald te worden en evenmin een erfenis ( gemeenshappelijke eigendom ) te verdelen worden , immers vader heeft alles aan haar geschonken bij leven ).
Zij blijft voorlopig in het huis wonen ,zal volgend jaar het huis verkopen.Met die opbrengst doet zij wat zij wil.Pas na haar overlijden krijgt de stiefdochter vaders deel.

Stiefmoeder weigert te naam van de notaris ( zie huw.contract) mee te delen.

Vandaar deze vraag hier,
Hoe krijg ik zicht op deze situatie ?en klopt de stelling van stiefmoeder.
Voor zover ik het bergijp zal ik nooit een erfenis van mijn vader krijgen , gezien ik moet wachten tot stiefmoeder sterft? En gezien het kleine leeftijdsvershil, mss nooit .

mijn dank ,
moby

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 sep 2008 17:56

Uw stiefmoeder ziet alles een beetje te simpel. De registratie weet dat uw vader is overleden , die zullen zelf contact opnemen om de nalatenschap te regelen en de successierechten te betalen. Zelfs bij dergelijk contract moeten er successierechten betaald worden. Dus : via een notaris of zelf doen , er zal een aangifte moeten ingediend worden.
Voor U zelf ligt het nog anders. U bent dus een kind uit een vorig huwelijk. Door de clausule 'langst leeft ,al heeft' dreigt U idd onterfd te worden. Dit kan dus niet : U heeft recht op uw deel van vaders nalatenschap, evenwel in blote eigendom. Het gezamenlijke kind zal moeten wachten tot ook moeder sterft.
Een deel van de nalatenschap van uw vader , zelfs van eerdere schenkingen aan zijn 2e vrouw , komt U toe. U moet verzet aantekenen , via uw eigen notaris , tegen de uitvoering van het huwelijkscontract. Een deel van het huis en een deel van de aanwezige gelden komen op uw naam. Indien jullie akkoord geraken , kan het huis verkocht worden , mits uitbetaling van uw deel.
Neem dus zelf contact op met een notaris en laat U niet afschepen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

moby
Topic Starter

#3 , 05 sep 2008 13:00

Wanthon,

Dank voor je reactie.

Heb ondertussen reeds contact genomen met stiefmoeder en nogmaals
mijn bedenkingen rond de gehele constructie geuit.

Haar antwoord: ik maak me onnodig zorgen , temeer zij een testament opgenmaakt heeft waar zij mij ook als erfgenaam heeft aangeduidt.Want als ik nu moeilijk doe zal ik niets hebben ,.... Mij lijkt dit eerder te ruiken naar emotionele chantage .
Weet nu wel dat het testament opgemaakt werd bij de notaris IN AANWEZIGHEID van wijlen mijn vader , en dat dit ook mijn vaders wens was . Voor zover ik hier al info kunnen verzamelen heb , dacht ik dat dit niet kan.

Ps. kan vlg week terecht bij notaris .

mvg,
moby

Reclame

j.demoor

#4 , 06 sep 2008 10:11

Ik ga ervan uit dat het tweede huwelijk gesloten werd onder het wettelijk stelsel en dat het huis behoorde tot het gemeenschappelijk vermogen.

“Art.745.De kinderen of hun afstammelingen erven van hun ouders...zonder onderscheid van geslacht of van eerstgeboorte,ook al hebben zij niet dezelfde ouders en ongeacht de wijze waarop hun afstamming is vastgesteld...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

U en uw stiefzus erven dus gelijkelijk van uw vader.

“Art.1465.Ingeval er kinderen zijn uit een vroeger huwelijk, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte*, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere...”(B.W.).

* “Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat;een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(B.W.).

Als kind uit het vroeger huwelijk kan u dus het beding in het huwelijkscontract doen inkorten tot vaders beschikbaar deel,zijnde een derde van zijn nalatenschap.U wordt aldus ook medeeigenaar van het huis dat dan zonder uw medewerking niet kan verkocht worden.

“Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(B.W.).

De authentieke akte van ongelijke verdeling,met naam van de notaris,is vermeld bij de huwelijksakte van uw vader en stiefmoeder op de burgerlijke stand van de gemeente waar zij huwden.U kan daarvan kopie eisen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”