Erven en onterven

Toedeloe
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erven en onterven

#1 , 29 aug 2020 11:15

Mijn vriendin (75) is weduwe sedert enkele jaren Zij heeft 1 zoon (50) met wie ze een uitermate slechte verhouding heeft.
Bij de dood van zijn vader heeft de zoon 50 % van de erfenis getrokken en beschikt over 50 % naakte eigendom op de woning.
Vriendin wil haar zoon nu zo veel als mogelijk onterven. Onder de woning kan ze niet onderuit. 50% verminderd met het percentage van het vruchtgebruik, moet ze hem uitbetalen bij verkoop.
Vraag 1 : als vriendin geld wil wegschenken, kan haar zoon dan naar haar overlijden nog eens aanspraak maken op inkorting tbv. 50 % ?
Vraag 2 : Ze heeft reeds een notarieel testament laten opmaken waarin het volgende staat : “Ik geef en legateer mijn gehele nalatenschap aan….en stel hem/haar aan als mijn algemene legataris”. Verder ook nog : “Mocht mijn zoon zijn beschermd erfdeel alsnog opeisen dan geef ik het grootst beschikbare deel van mijn nalatenschap aan …”. Kan hij dan nog eens tbv. 50% (zijn reservatair deel) komen aankloppen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 aug 2020 13:57

Als zij een testament maakt, zal dat als dusdanig worden uitgevoerd. Maar : als de zoon weet heeft op dat moment of zelfs daarna, kan en mag hij toch zijn deel opvragen. Dat deel omvat dan alles wat moeder bezat bij haar overlijden, plus alles wat zij ooit heeft weggeschonken.
Ook bij slechte relatie kan moeder niet beletten dat de zoon de helft van haar nalatenschap verkrijgt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”