erfenis ex-echtgenoot

kw
Topic Starter

erfenis ex-echtgenoot

#1 , 10 sep 2008 11:34

Hallo,

Ik zit al een tijdje met enkele vragen waar ik toch wel van wakker lig, en waar ik geen duidelijk antwoord op krijg. Ik ben een moeder met een dochter van 12 jaar.
Mijn man en ik zijn vorig jaar gescheiden omdat hij iemand anders had.
Ik heb ons huis overgekocht met de hulp van mijn ouders. Hij heeft van het geld dat ik hem uitbetaald heb van het huis een Mercedes gekocht, een gedeelte vastgezet (omdat hij ook weet dat dit binnen enkele maanden op zou zijn) en voor de rest doet hij flink wat geld op in de cafés, in het weekend elke dag en onder zijn verlof ook.
Mijn dochter woont bij mij en zou om de 14 dagen een weekendje naar haar papa gaan maar dat gebeurt meer niet dan wel. Hij vind ook dat als er iets voor onze dochter moet gebeuren of gekocht worden, dat ik dat maar allemaal van het onderhoudsgeld moet kunnen doen en dat hij daar niet extra moet voor opdraaien.
Nu zit ik met het probleem dat als ik kom te overlijden en misschien mijn dochter ook, dat ik niet wil dat mijn huis, waar ik nu serieus moet voor werken om alles kunnen te betalen naar hem zou gaan. Hij doet nu ook geen moeite voor haar en er zit trouwens ook veel geld in van mijn ouders. Ook heeft mijn dochter al een mooi spaarcentje achter de hand maar dat is ook zeker niet dankzij hem.
Ik heb hier al iets over gelijkaardigs over gelezen op dit forum maar deze mevrouw had nog 2 kinderen uit een vorig huwelijk en daar kan ik me dus niet mee vergelijken.

Nu zijn mijn vragen :
1. als ik kom te overlijden, erft mijn dochter alles van mij, denk ik en hoop ik toch?
2. als ik kom te overlijden en mijn dochter heeft alles geërfd en zij komt enkele jaren later te overlijden en ze is nog niet meerderjarig, wie erft er dan van haar? Gaat dat automatisch allemaal naar haar papa of gaat mijn helft naar mijn familie? En kunnen zij hun deel wat zij in het huis gestoken hebben, eerst terug eisen (dit is op papier gezet als schenking bij de bank)?
3. als mijn dochter voor mij komt te overlijden, erven dan haar vader en ik, ieder de helft van haar spaarcenten ?
4. wat als wij samen komen te overlijden? Erft mijn familie dan mijn eigendom of gaat dat ook naar mijn ex-man ?
En erft mijn ex-man mijn dochter haar spaarcenten volledig of gaat van mijn dochter haar spaarcenten ook nog de helft naar mijn ouders ?
5. wat als ik eerst sterf en mijn dochter een dag later, heeft zij dan alles van mij geërfd of niet?
6. kan ik een testament laten opmaken dat in geval van overlijden van mij of mijn dochter mijn ex-man onder geen enkele voorwaarde ook maar iets mag erven van ons?
7. kan mijn dochter al een testament laten opmaken voor ze meerderjarig is of niet? en als ze meerderjarig is, kan ze dan wel vermelden dat haar vader niet van haar mag erven of kan dit niet?
8. wat als mijn ex-man komt te overlijden, erft mijn dochter dan alles van hem? ook zijn schulden moesten die er tegen dan zijn? en kan zij haar laten onterven ?

Dit zijn een hele hoop vragen waar ik al een hele tijd mee zit, maar ik denk niet dat ik alleen ben in deze situatie. Ik zou het gewoon zo oneerlijk vinden dat ik, mijn dochter en mezelf, vele jaren, vanalles moet ontzeggen om rond te komen, omdat ik haar later iets wil kunnen nalaten en omdat ik haar een dak boven haar hoofd wil geven, en dat hij kan doen en laten en feesten tot 's morgens zoveel hij wil. En dat hij dan zomaar met ons zuurverdiende centjes zou kunnen lopen gaan als wij er niet meer zouden zijn. En dat mijn huis, waar mijn vader zoveel in gedaan heeft, dan ook nog verkocht zou worden voor op te drinken of om uit te delen aan anderen. Daar zou ik echt niet tegen kunnen, terwijl mijn familie nu nog steeds zoveel voor ons doet en klaarstaat op alle gebied : financieel, oppas, helpen waar het kan. Dit zou ik echt wraakroepend vinden.
Ik hoop dat er iemand is, die mij een duidelijk antwoord kan geven op mijn vragen of mij kan doorverwijzen waar ik een duidelijk antwoord zou kunnen krijgen.
Alvast bedankt voor de moeite ! KW

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 sep 2008 15:50

Beste ,
eerst en vooral , uw ex-man erft niet van U.
Het volgende kan zich voordoen , mits U geen nieuwe relatie in huwelijk of wettelijke samenwoonst aangaat.
1. Uw dochter erft alles van U.
2. De helft van de nalatenschap van uw dochter gaat naar haar vader. De andere helft naar uw familie. U kan via testament een restlegaat maken. Voorbeeld : ' indien mijn dochter sterft zonder nakomelingen , gaat hetgeen overblijft van mijn nalatenschap , naar ....'
3. Ja : alleen kinderen van haar kunnen dat beletten.
4. Om te erven moet men bestaan. Uw dochter erft dan niets van U. Alles gaat naar uw familie.
5. Ja
6. zie 2
7. Uw dochter kan een testament opmaken vanaf 16 jaar. Maar haar vader heeft steeds recht op 1/4 van haar nalatenschap.
8. Uw dochter erft van haar vader. Eventueel in dezelfde verhouding als andere kinderen die hij nog zou hebben. Indien er schulden zijn , kan zij -pas na zijn overlijden- de erfenis weigeren.

Ik stel voor dat U één en ander eens uitpraat met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kw
Topic Starter

#3 , 10 sep 2008 20:41

Hallo wanthon, bedankt voor uw antwoorden.
Hier kom ik toch al een eindje verder mee. Ik weet nu toch al wat ik moet doen om enkele dingen te voorkomen.

Ik had nog een bijkomend vraagje, ivm met antwoord 2 : kan ik dit ook in een eigenhandig testament vermelden of moet dit via de notaris opgemaakt worden?

Alvast nogmaals bedankt.

Reclame

wanton

#4 , 11 sep 2008 12:14

U mag een testament altijd zelf maken. Maar voor een restlegaat zou ik toch advies inwinnen bij een notaris , al was het maar voor een juiste formulering.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kw
Topic Starter

#5 , 12 sep 2008 15:34

Ok, hartelijk dank voor uw uitleg en advies, wanthon.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”