erven

Persuader
Topic Starter

erven

#1 , 11 sep 2008 12:58

vader heeft drie kinderen. Moeder is drie jaar geleden overleden er was geen HK. De drie kinderen zijn alledrie naakte eigenaar van het ouderlijk huis.
Van de drie kinderen zijn twee ervan getrouwd.
als van de kinderen die gehuwd zijn één ervan overlijdt, heeft de wederhelft dan recht op de eventuele erfenis wanneer het huis verkocht wordt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 sep 2008 14:06

Dat kan alleen als dat in huwelijkscontract of testament verklaard wordt.
Een goed , verkregen door erfenis van de ouders , blijft een eigen goed.
Bij afwezigheid van testament , indien er kinderen zijn erven die van hun ouder. Zijn er geen kinderen , erven de broers/zussen van de overledene.
Maw. een goed uit eigen vermogen gaat in het wettelijk stelsel niet naar de echtgenoot/ote. Deze bekomt , in voorkomend geval , wel het vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Persuader
Topic Starter

#3 , 11 sep 2008 17:14

Dus als ik goed begrijp kan de schoonzoon erven van de eventuele verkoop van het ouderlijk huis wanneer zijn echtgenote die erfgename was, ( zij hebben geen kinderen)

Reclame

wanton

#4 , 11 sep 2008 19:49

Neen. Of een eigen goed nu bestaat uit een onroerend goed of na verkoop uit roerend goed vb. geld , maakt geen verschil.
De schoonzoon is een vreemde , juridisch gezien. Hij kan alleen maar erven van zijn echtgenote bij een huwelijkscontract 'algehele gemeenschap' of bij testament van haar ten zijnen gunste.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#5 , 11 sep 2008 21:01

In de veronderstelling dat het ouderlijk enkel eigendom was van moeder (U schrijft: de kinderen zijn blote eigenaar...), heeft vader het levenslang vruchtgebruik geërfd.

Als één van de grtrouwde kinderen overlijdt, erven zijn kinderen (zijn die er?) dat 1/3de blote eigendom én erft diens vrouw/man het vruchtgebruik dat voorlopig nog bij de vader zit.

ALs het huis dan verkocht wordt, deelt de vrouw/man mee in de verkoopprijs vermits ze er een eventueel recht op heeft (gedeelte vruchtgebruik).

Zie oudere berichten via een zoek op "eventueel vruchtgebruik".

j.demoor

#6 , 13 sep 2008 11:49

Ik ga ervan uit dat er geen testament was.

Uit ‘De drie kinderen zijn alledrie naakte eigenaar van het ouderlijk huis’ leid ik af dat dit ouderlijk huis behoorde tot moeders eigen vermogen.

“Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Vader erfde aldus het vruchtgebruik van moeders hele nalatenschap,inbegrepen haar huis.

Bij vooroverlijden van een van de drie kinderen erft ook diens echtgenoot het vruchtgebruik van de hele nalatenschap van dat kind.Tot die hele nalatenschap behoort dan niet het vruchtgebruik van onder meer het ouderlijk huis of de verkoopsom ervan,vermits dit vruchtgebruik vader toebehoort zolang hij leeft.

“Art.745quater.§ 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot...kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geïndexeerde rente...”(B.W.).

ALLE verkopende partijen kunnen ook met wederzijdse toestemming voornoemde omzetting van het vruchtgebruik op de verkoopsom realiseren.Vanaf dan behoort de aldus verkregen volle eigendom aan elk van de verkopende partijen en dus ook bij overlijden tot hun nalatenschap.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”