kontrakt of testament

mieken
Topic Starter

kontrakt of testament

#1 , 18 sep 2008 15:48

Hallo,

Ik ben gehuwd zonder huwelijkskontrakt. Mijn echtgenoot heeft wel een zoon. Wat gebeurt er indien een van ons tweeën komt te overlijden. Wij hebben geen eigen woning maar wat gebeurt er dan met het geld dat mijn echtgenoot of ikzelf in de toekomst zouden erven. Kan ik dan van mijn man erven en omgekeerd of gaat het geld volledig naar zijn zoon.

Is het beter om nog een kontrakt te laten opmaken of eventueel een testament en wat is de richtprijs hiervan bij een notaris ?

Bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 sep 2008 17:29

Indien uw man overlijdt , bekomt U het vruchtgebruik ( di. intrest) van de roerende goederen, terwijl zijn zoon de blote eigendom bekomt. Zijn nalatenschap omvat alles wat hij had voor jullie huwelijk plus de helft van de gezamenlijk verworden tegoeden.
Bij uw overlijden bekomt uw man het vruchtgebruik van uw nalatenschap , zijnde eigen goederen vb. van voor het huwelijk of verkregen door erfenis, plus de helft van de gezamenlijke goederen. Zijn zoon bekomt niets, tenzij U hem vermeldt in een testament. Maakt U geen testament bekomt uw familie , broers, zussen ,... de blote eigendom.
Blote eigendom wordt volle eigendom bij het overlijden van de vruchtgebruiker.
Gelden , bekomen door erfenis , blijven eigen goederen , en worden dus niet gemeenschappelijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”