aangifte erfenis

delicaat
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

aangifte erfenis

#1 , 15 dec 2020 22:29

Kan een notaris verplichten dat hij zelf de aangifte bij Vlabel zal doen?
Hij dient in dit geval wel een akte van erfopvolging op te stellen omdat er een testament is.
Maar wij (erfgenamen) willen zelf die aangifte doen aan de hand van die akte.
Kan hij dat verbieden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P

#2 , 16 dec 2020 12:18

Neen.

Voor het opmaken van de AVE heeft een notaris een wettelijk monopolie dat hij deelt met de FOD Financiën.
Dat wil ook zeggen dat hij een AVE MOET maken als hij daarom gevraagd wordt.

Opstellen (tegenwoordig is dat invullen) van een aangifte van nalatenschap is vrij.

Sirkii

#3 , 16 dec 2020 12:29

Omdat er een testament is heb je een akte van erfopvolging nodig die door de notaris op te stellen is. De aangifte kan je wel degelijk zelf doen. Duidelijk aangeven bij de notaris dat je enkel de akte wil laten opstellen en dat je de aangifte zelf doet.

Reclame

delicaat
Topic Starter

#4 , 16 dec 2020 14:11

Het betreft een eigenhandig geschreven testament van mijn moeder dat ik samen met een afscheidsbrief heb gevonden.
Ik ben haar wettelijke erfgenaam. In het testament laat ze mij de helft van haar nalatenschap en de andere helft aan mijn twee
kinderen.
Ik zal het testament overhandigen aan mijn notaris en hem vragen mij een akte van erfopvolging te bezorgen op basis van dat testament.
Aan welke notariskosten/erelonen
mag ik mij verwachten (de inhoud van de nalatenschap is kristalhelder)?

Sirkii

#5 , 16 dec 2020 17:56

Ik heb enkele jaren geleden voor een akte van erfopvolging zo n 500€ betaald. Als je akkoord bent met de inhoud van t testament en je regelt het onder elkaar dan kan je t onder elkaar regelen met een gratisse attest van erfopvolging die je bij regstratie opvraagt. Jij erft en schenkt vervolgens onderhands de helft aan de kinderen

Gaby P

#6 , 16 dec 2020 18:06

Dan wel eerst eens berekenen hoeveel erfbelasting er betaald moet worden met 1 erfgenaam of met 3 (allen rechte lijn).

delicaat
Topic Starter

#7 , 16 dec 2020 18:39

De optie van Sirkii zou ons 12000 EUR meer kosten aan erfrechten dan de "divide et impera" van het testament (1).
Dus mijn vraag blijft: Wat kan de notaris ons aanrekenen gesteld dat ik hem vraag het nodige te doen opdat we een akte van erfopvolging zouden verkrijgen?
Ik bedoel dus ereloon boven die betreffende de akte van erfopvolging.

(1)Trouwens ik zie niet in hoe ik de onroerende goederen onderhands zou kunnen verdelen. Die doorschuifoperatie zou nog eens extra ereloonkosten meebrengen bovenop de 12 000 EUR voormeld.

delicaat
Topic Starter

#8 , 16 dec 2020 20:40

https://www.vlaanderen.be/attest-of-akt ... fopvolging

Vermits er een testament is, is er inderdaad een akte van erfopvolging nodig, opgesteld door een notaris.

Het is de weergave van de erfgenamen en niet de weergave van een testament. De notaris dient dan ook te onderzoeken of er mogelijk nog andere erfgenamen zijn, bv. andere kinderen dan uzelf.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Maar dat heb ik zelf al geschreven in mijn vraag onder #1!
Ik weet wat dergelijke akte inhoudt.

Mijn vraag is (zie #7):
"Wat kan de notaris ons aanrekenen (als gevolg van overhandigen geschreven testament) gesteld dat ik hem vraag het nodige te doen opdat we een akte van erfopvolging zouden verkrijgen?
Ik bedoel dus ereloon bovenop die betreffende de akte van erfopvolging."

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”