feitelijke scheiding en erfenis

ReDes
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

feitelijke scheiding en erfenis

#1 , 19 dec 2020 13:08

Hallo,
Mijn situatie is als volgt : mijn partner en ik wonen sinds twee jaar niet meer samen onder één dak, maar we huren een appartement bij waar we elks tijdelijk verblijven, dit tot de kinderen het huis uit zijn. We zijn gehuwd onder het wettelijk huwelijksstelsel, en hebben om praktische redenen onze domicilie allebei nog thuis. Onlangs heeft mijn partner een erfenis gekregen. Ik meen te weten dat geld dat verkregen wordt uit een erfenis of een schenking niet automatisch tot het gemeenschappelijk vermogen gaat behoren, maar indien van dat geld een auto (of ander materieel bezit) wordt gekocht, wordt het dan wél een gemeenschappelijk goed of blijft het privé-eigendom van mijn partner ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54

#2 , 19 dec 2020 14:33

Art.1434 (Burgerlijk Wetboek) :

Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.

Dit geldt ook wanneer het gaat om : geschonken geld waarmee een wagen is gekocht.

wanton

#3 , 19 dec 2020 17:24

Antwoord op uw vraag : de auto vervangt het geld uit eigen vermogen. De auto wordt dus ook een onderdeel van het eigen privé-vermogen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

ReDes
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jan 2021 16:18

Als de auto onderdeel wordt van het privé-vermogen van mijn partner, kan hij me dan op dit moment mee laten opdraaien voor de kosten die voortvloeien uit deze aankoop, zoals daar zijn BIV, verzekering, gebruik, onderhoud van de auto ? Of moet hij die kosten dan ook uit privé-vermogen bekostigen ?

eylis

#5 , 04 jan 2021 18:07

Hij kan moeilijk van u eisen dat u (van uw inkomen) het verbruik, het onderhoud en de verzekeringen van zijn eigen wagen waar hij zelf (alleen) mee rijdt, bekostigt. In dat geval is het toch de bedoeling dat hij dat van zijn inkomen bekostigt. Maar u bent nog steeds wettelijk gehuwd, dus jullie inkomens zijn juridische gezien eigenlijk wel het gezamenlijk inkomen. Nog een punt waar u samen over moet nadenken: wordt de wagen gebruikt voor gezinsdoeleinden? (transport kinderen, spullen voor de gezamenlijke woning etc...) Het ligt dus wel wat genuanceerder. Grosso modo kan je het zo beschouwen: als een gehuwd paar (universeel stelsel) woont in de eigendom van één van de partners, is het ook normaal dat beide partners (gezien ze de woonst samen bewonen/gebruiken) samen instaan voor het onderhoud enz. Al zal de eigenaar wellicht zelf meer investeren aan bijvoorbeeld renovatie, KI enz.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”