Even een situatieschets:
-Mijn grootmoeder langs vaders kant overlijdt in september 2008 na 6 jaar opname in rusthuis wegens dementie.
-Haar 2 kinderen (mijn vader en diens zus) zijn al lang in onenigheid omdat de zus in 1967 een bouwgrond geschonken kreeg van haar ouders die zij echter liet beschrijven bij de notaris als zijnde gekocht.
-Bij het overlijden van grootvader (1979) mocht mijn vader niet mee binnen op de bank om te kijken wat er van nalatenschap was.
-In 1999 wordt hij op de bank uitgenodigd om een "wijziging" te ondertekenen aan zijn volmacht op de bankkluis van moeder (met kasbons in), hij leest de tekst niet na en tekent. Nu blijkt dat erna een nieuwe kluis geopend werd op dezelfde naam waar enkel de zus nog volmacht over had.
-In 2001 wordt grond verkocht van grootmoeder (het was van haar ouders) hoewel ze al dement bleek sinds 1998
-In 2002 stellen wij vast dat bij de bank de kluis effectief weg is en alle stukken bij de zus zitten, we laten een bewindvoerder aanstellen om alles van dan af te beheren. Er zijn kasbons weg, we weten echter niet hoeveel er initieel was.
-Nu is het mens dood en krijgen we een notarisbrief voor een kopie van de identiteitskaart.
ENKELE VRAGEN HIEROVER:
1. Kan er nagegaan worden of er reeds kasbons geïnd zijn en waar dat geld naartoe is, gebeurt dit via een bankonderzoek? Wie geeft hier opdracht toe?
2. Kan de grond die zus gekregen heeft ingebracht worden als voorschot op de erfenis, ook al staat hij beschreven als gekocht?
3. Kan de akte ivm de verkoop in 2001 vernietigd worden owv de dementie en kan je hiervoor nog aan een attest raken? Wie betaalt de eigenaar dan zijn geld terug?
4. Is het zinvol een burgerrechtelijke vordering in te stellen owv het verduisterde geld?
Bijzondere dank voor jullie medewerking!!!