Blote eigenaar - vruchtgebruik

bobo5290461
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Blote eigenaar - vruchtgebruik

#1 , 10 feb 2021 11:41

Hallo,
mijn vrouw is samen met haar broer blote eigenaar van het huis van haar moeder. De rechten zijn al betaald bij het overlijden van moeder.
In het huis woont momenteel moeders 2de echtgennot die het vruchtgebruik heeft tot zijn overlijden. (Tot hier geen enkel probleem).

Echter , die 2de echtgenoot heeft 3 kinderen uit zijn 1ste huwelijk (dus totaal geen familie van mijn vrouw).
1 Hebben zij het recht om de woning leeg te halen bij de man zijn overlijden?
2 Mag mijn vrouw een ander slot op de deur steken bij het overlijden?
3 En moeten wij een beschrijving van de inboedel laten doen en zoja wie moet die kosten betalen? (Indien goederen voor de stiefkinderen zijn , moeten zij meebetalen?)

Dank bij voorbaat.
Peter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 10 feb 2021 14:24

Jullie zijn geen erfgenaam en moeten daarom niets ondernemen.
Na overlijden vruchtgebruiker worden jullie automatisch volle eigenaar.
Zonder erfenisrechten te moeten betalen.

Na overlijden vruchtgebruiker moeten zijn erfgenamen het huis leeg maken.
Neen u mag niet zomaar een ander slot steken.
Wel nadat het huis is leeggemaakt.

Bij gebrek aan bewijs tegendeel wordt de inboedel beschouwd als eigendom van de vruchtgebruiker.
Bezit geldt als eigendomstitel tenzij bewijs tegendeel aanwezig.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton

#3 , 11 feb 2021 17:03

Opletten Thomas. Langstlevende heeft slechts vruchtgebruik over deel van inboedel van de overledene. Is dus niet zo maar allemaal voor de erfgenamen van de vruchtgebruiker.
Is misschien geen probleem voor wat meubels, maar kan betwisting geven voor vb. een auto.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Thomas Morus

#4 , 11 feb 2021 17:11

Inderdaad. Daarom schreef ik:
"Bij gebrek aan bewijs van tegendeel wordt de inboedel beschouwd als eigendom van de vruchtgebruiker-bewoner."
Dat wil zeggen dat -zonder bewijs tegendeel- de inboedel geërfd wordt door de erfgenamen van de vruchtgebruiker en dat zijn niet steeds de blote eigenaars van de woning waar die inboedel zich bevindt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”