ERFENIS

SERGELS@HOTMAIL.COM
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ERFENIS

#1 , 15 feb 2021 14:28

Mijn ouders zijn getrouwd onder het stelstel langst-leeft-al beding.
De grootouders langs mijn moeders kant zijn reeds overleden, zij erft het ouderlijk huis samen met haar zus.
Wie erft er na het overlijden van mijn moeder het grootouderlijk huis dan ? mijn vader of ikzelf (ben enig kind)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 feb 2021 17:17

Eén : een beding 'langst leeft, al heeft' is enkel van toepassing voor goederen en gelden die tot de gemeenschap behoren. Omdat het om een wederzijdse verklaring gaat. Een huis dat uw moeder erft van haar ouders, is van haar alleen. Dus als uw moeder overlijdt, erf jij dat huis, maar uw vader als die nog leeft bekomt het vruchtgebruik. Maar is daarom niet als dusdanig te wensen. Daarom :
Twee : zo'n clausule is af te raden. Dat kost te veel aan erfbelasting wegens dubbele vererving van een groot deel van de bezittingen. Geef uw ouders de raad deze clausule te wijzigen in een keuzebeding. Daardoor kan de langstlevende echtgenoot, bij overlijden van de partner, bepalen wat die wil nemen van de nalatenschap. Die beslissing kan anders zijn voor een persoon van 60 dan voor iemand van 85 jaar. Het is oa. afhankelijk van de eigen gezondheid, behoeftes, belastingen en derg. Wend u tot uw notaris.
Het kan zo geregeld worden dat de langstlevende kan kiezen tussen alles nemen of helemaal niets, of slechts bepaalde delen, in volle eigendom of vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 feb 2021 13:06

Kijk ook nog eens na of uw ouders soms geen algehele gemeenschap hebben ook.
"Langst leeft al" gaat over de verdeling van de gemeenschap bij een overlijden;
"algehele gemeenschap" over de gemeenschap tijdens hun leven (dat staat dan ook éérst in een huwelijkscontract)..

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”