Onderhandse schenking

Vogeltje01
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Onderhandse schenking

#1 , 18 feb 2021 14:23

Hallo allemaal,

De ouders van mijn vriend zouden graag een schenking van geld doen aan hun 2 kinderen. Het gaat om een redelijk groot bedrag. Een schenkingsakte laten opmaken door de notaris lijkt me een grote kost. Ik weet niet hoeveel een notaris hiervoor rekent, maar ik vermoed dat het procentueel bepaald zal zijn.

Ik heb zelf al wat gezocht en zou voorstellen dat ze het als volgt doen:
- eerst een intentiebrief door de ouders te verzenden aan elk van hun kinderen met de mededeling dat ze X euro gaan schenken;
- na het verzenden van deze brief, een overschrijving van de gelden op de (eigen) rekeningen van de kinderen;
- een aanvaardingsbrief door de kinderen aan de ouders te sturen.

Hierbij heb ik nog een aantal vragen:
1) Ik las ergens dat de intentiebrief en de aanvaardingsbrief best aangetekend worden verstuurd om vaste datum te krijgen (met het oog op het eventueel registreren indien 1 van de ouders ziek zou worden). Het zou ook beter zijn om de aangetekende brief ongeopend bij te houden. Klopt dit?
2) Mijn vriend zou het geld gebruiken om de renovatie van ons huis te bekostigen. Wij zijn elk voor de helft eigenaar van het huis, en ik zou een schulderkenning tekenen voor de helft van het bedrag dat hij er meer in steekt. Stel dat mijn vriend zou overlijden zonder kinderen, en het geld zit al in de renovatie, is artikel 747 BW dan nog van toepassing? Ik vermoed dat, wanneer het geld gebruikt is voor de renovatie, het niet meer voldoet aan de voorwaarde van in natura nog aanwezig te zijn in de nalatenschap. Kan iemand dit bevestigen?
3) Ik heb een model van intentiebrief gevonden waarin staat "Teneinde deze handgift in ontvangst te kunnen nemen, verzoeken wij u aanwezig te willen zijn bij ons thuis op het bovenvermelde adres om ... uur." Aangezien het om een groot bedrag gaat, is het geenszins de bedoeling om met cash geld rond te lopen. Moeten zij dan bv samen naar de bank gaan om de schenking te voldoen? Of is het voldoende dat de ouders een intentiebrief opmaken en dan zelf naar de bank gaan om de overschrijving te regelen?
4) Aangezien beide kinderen eenzelfde bedrag krijgen, maakt het iets uit of de handgift als voorschot op erfdeel dan wel als schenking buiten erfdeel wordt gedaan? Op het einde van de rit krijgen ze uiteindelijk hetzelfde.

Zijn er nog zaken waar op gelet moet worden of waar ik geen rekening mee heb gehouden?
Alvast bedankt voor de tijd en moeite!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 feb 2021 14:32

1.Betreffende wettelijk recht van terugkeer:

Niet meer in natura aanwezig geldt niet voor "soortzaken". Geld valt daaronder. Het ene geld kan door het andere geld worden vervangen. De schenkende ouders kunnen dus terugkeer vorderen van "ander geld".

Aanwezig in natura:
Denk hierbij bijv. aan de vader die zijn dure unieke postzegelverzameling schenkt aan zijn zoon. Indien de zoon vooroverlijdt keert die verzameling terug naar de vader.
Maar als de zoon die verzameling verkocht heeft keert er niets terug. Want die specifieke verzameling is geen soortzaak.

2. Als beide kinderen evenveel krijgen op zelfde ogenblik is er geen probleem van inbreng of inkorting.

3. " ik zou een schulderkenning tekenen voor de helft van het bedrag dat hij er meer in steekt. Stel dat mijn vriend zou overlijden zonder kinderen"

Dan zit dat bedrag als een schuldvordering (deel van het actief) in zijn nalatenschap en kunnen zijn erfgenamen dat bij u invorderen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

basejumper

#3 , 23 feb 2021 19:17

Beste

Aanvullend : wat de bank gift door overschrijving betreft kan u best uw bankier raadplegen. De meeste degelijke banken hebben daar type formulieren voor.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”