Schenking met voorwaarden

kevdesme
Topic Starter

Schenking met voorwaarden

#1 , 19 feb 2021 20:31

Beste,

Mijn vrouw en ik worden een woonst geschonken. Echter wil de schenker zijn zin doordrijven in de look van het huis, specifiek betreffende de gevelafwerking. In de bouwaanvraag staat wat wij willen, wat ook is goedgekeurd door de gemeente. De schenker dreigt er nu mee een voorwaarde te laten toevoegen in de schenkingsakte om zijn zin te laten doordrijven. Kan dit zomaar, en kan de akte ontbonden worden als wij akkoord gaan met de voorwaarde door ze te ondertekenen, maar toch onze zin doordrijven omdat wij nu eenmaal als bouwheer aangeduid staan in de overeenkomst met de architect?
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2021 12:26

Als u de voorwaarden van een schenking niet naleeft, kan ze inderdaad ontbonden worden. Wat u nadien in overeenkomsten met andere mensen of aanvragen bij administratieve overheden doet, staat los van de schenking.
Als ik u bijvoorbeeld een stuk grond schenk gelegen tussen onze woningen op voorwaarde dat u er niet zal bouwen zolang ik leef, mag u zoveel bouwvergunningen of overeenkomsten met aannemers of architecten hebben als u maar wil: te vroeg bouwen betekent ontbinding van de schenking.

eylis

#3 , 20 feb 2021 13:41

@Gaby, Héé, dat is eigenaardig... Deze regel verbaast mij. En wel om de volgende reden: Op het ogenblik dat een schenking (in dit geval van een woning)bij akte is overgedragen aan de verkrijger, is het goed ontegensprekelijk van de verkrijger. Er Stel dat hij dan toch aan de gevel van de woning een wijziging aanbrengt, hoe moet die teruggave dan wettelijk aangepakt worden? Terug naar de notaris om hiervan een akte op te stellen?

Of de volgende situatie: de verkrijger verkoopt of schenkt op zijn beurt de woning aan een derde persoon, dan is die nieuwe eigenaar toch niet gebonden aan die vorige voorwaarde tussen de eerste verkrijger en de schenker? Wat gebeurt er dan?

Reclame

Gaby P
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 feb 2021 20:13

* dat wordt geregeld op voorhand, in de schenkingsakte, hoe de schenking ophoudt als een voorwaarde verbroken wordt. De begiftigde is dan wel eigenaar van hetgeen geschonken wordt, maar die voorwaarde blijft steeds aan het goed plakken. Voorwaarden kunnen zijn: verbod om aan een "sekte" door te schenken; verbod om in het gemeenschappelijk vermogen in te brengen; verbod om te verkopen; verbod om met geld een huis te kopen waar men geen exclusief eigenaar van zal zijn; enz. De lijst kan oneindig lang zijn; soms zijn schenkingsaktes 20 blz. lang niet omwille van de grootte van de gift maar om de talrijke voorwaarden. De voorwaarde mag niet onmogelijk of onmenselijk of illegaal zijn. Maar schenking is een wederkerige overeenkomst; wie de schenking aanvaardt kent de voorwaarden en neemt ze aan. Niet akkoord = geen schenking. in sommige gevallen komt het er op neer dat men geld krijgt, maar dat men het eigenlijk niet kan besteden zolang de schenker leeft. Hoogstens interesten innen.
** de begiftigde kan niet méér doorschenken dan wat hij zelf gekregen heeft. Een goed waar een voorwaarde op plakt wordt geen goed zonder voorwaarde omdat men het zo wegschenkt. Dan is de "derde-verkrijger" bedrogen (maar bij een onroerend goed is hij geïnformeerd door de overschrijving van de eerste notariële schenkingsakte).
*** het kan gebeuren dat een herstel in natura niet meer kan. Maar ook dat moet men voorzien in de schenkingsakte; uiteindelijk is alles in geld uitdrukbaar.

eylis

#5 , 20 feb 2021 21:53

@Gaby, ik zie in jouw lijst allemaal zeer redelijke voorwaarden om vooral de schenking als patrimonium intact te houden (namelijk dat ze niet aan anderen doorgegeven of verkocht wordt), maar in het geval van poster zie ik vooral een schenker die wil dat zijn woning gerenoveerd wordt zoals hij het graag ziet en ermee dreigt dat als voorwaarde in de schenkingsakte bij te voegen. Ik stel me de vraag of de schenker wel grondig genoeg overdenkt hoe dat dan concreet moet (als jij spreekt van 20 pagina's voor sommige voorwaarden :-) en of die voorwaarde dan ontbindend of opschortend zal zijn. Kortom, schenker en de notaris zullen hun huiswerk hebben....

kevdesme
Topic Starter

#6 , 21 feb 2021 09:29

Bedankt voor jullie reacties, ik maak hier uit op:

Absoluut mogelijk om als voorwaarde op te nemen
Veel werk voor de notaris

Cheers

eylis

#7 , 21 feb 2021 09:54

Het is maar de vraag of de schenker die voorwaarde volledig en goed toegelicht en gedocumenteerd laat opnemen in de akte zodat dat het glashelder is wàt en hoe er dient te gebeuren met de gevel. Dat hoeft u niet uit te denken. Goed kijken en luisteren is (denk ik) de boodschap: Een voorbeeld: "De gevel mag niet gerenoveerd worden in moderne stijl" is een absoluut nietszeggende en "lege" voorwaarde. Immers: wat wordt bedoeld met modern? Is dat éénduidig ?

Een waar lastenboek dringt zich op. Kijk en luister dus goed hoe de schenker zijn voorwaarde wil formuleren. En of de notaris enkel opneemt wat de schenker meldt of ook verder meedenkt. Misschien is de voorwaarde voor ruime interpretatie vatbaar...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”