Omzetting vruchtgebruik voor de gezinswoning op vraag van de langstlevende echtgenote

Luc Gabriel Augusta
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Omzetting vruchtgebruik voor de gezinswoning op vraag van de langstlevende echtgenote

#1 , 27 feb 2021 15:21

Beste, onlangs heeft onze stiefmoeder voorgesteld om haar vruchtgebruik van de gezinswoning (die ze ook verlaten heeft) om te zetten.
Wij zijn met drie kinderen die al 3/8sten in volle eigendom hebben sinds het overlijden van ons moeder in 1975 en het overlijden van ons vader in 2024. Stiefmoeder betaalde een huur voor de 3/8sten. Zij heeft dus 5/8sten in vruchtgebruik op dit moment en wij 5/8sten in blote eigendom. Voor gezondheidsredenen heeft ze de gezinswoning verlaten en heeft ze ook opgehouden met huurgeld te betalen.

Wij, de kinderen zijn hiervan op de hoogte gebracht en ook is er door haar notaris gevraagd om tot een overeenkomst te komen voor de omzetting van het vruchtgebruik in een geldsom.

Volgende vragen stellen wij ons:

1 Haar notaris verwijst naar de tabel uit de Vlaamse Codex Fiscaliteit - en niet naar de jaarlijkse tabellen in het BS daar volgens hem te laag..... Wat is hier het verschil voor een vrouw van 78 jaar. Tabel in BS is 10,88 maar we hebben geen idee voor wat betreft de tabel VCF is dat 16 percent?

2; Als oudste stiefkind is de stiefmoeder slecht 18 jaar ouder dan ik - is de regel van minimum 20 jaar van toepassing in dit geval?

Met dank voor enige reactie.

Luc

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 feb 2021 18:17

Normaal wordt de leeftijd van de stiefouder bepaald op minstens 20 jaar ouder dan het oudste kind. Dus : 9.53 volgens de tabel van Justitie.
Die tabel is slechts een richtlijn, waarvan kan afgeweken worden bij onderling akkoord. Maar een rechter zal er zich steeds op baseren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P

#3 , 28 feb 2021 20:41

De tabel uit het fiscaal wetboek heeft hier niets mee te maken. Die tabel dient enkel om successierechten te berekenen en is ongeveer 80 jaar geleden opgesteld.

Reclame

wanton

#4 , 01 mar 2021 12:22

Gaby, het verwondert mij dat u blijkbaar niet weet dat sinds enkele jaren Justitie jaarlijks rond 1 juli een nieuwe tabel opmaakt met de waarde voor omzetting van een vruchtgebruik. Vroeger gebruikte men de tabellen van Ledoux of Schryvers. Dat is iets heel anders dan de grenzen voor bepaling van de erfbelasting.
In de tabel van Justitie is er een onderscheid man-vrouw, en een percentage per leeftijd. Dit is dus veel juister. Enkel de momenteel toegepaste intrest valt tegen.
De cijfers die TS Luc of ikzelf aanhalen, komen uit die tabel van justitie.
Toet-anch-Amon

Thomas Morus

#5 , 01 mar 2021 12:48

Inderdaad. Mijn notaris heeft ook die jaarlijks aangepaste tabel van Justitie gebruikt ivm een gesplitste aankoop die plaatsvond in 2019.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P

#6 , 01 mar 2021 13:22

Goeiemorgen Wanton en Thomas Morus, in de zin van "u was wellicht nog niet goed wakker".
Ik schreef dat de fiscale tabel er niets mee te maken heeft.
U schrijft dat de burgerlijke tabel uit het staatsblad gebruikt moet worden.
Is dat niet exact hetzelfde?

wanton

#7 , 01 mar 2021 17:52

https://rechtenkrant.be/raadpleeg-hier- ... ruik-2020/

https://www.beobank.be/nl/particulier/b ... ruik-waard

Eerste = te gebruiken bij effectieve omzetting of samenverkoop
Tweede = berekening erfbelasting
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”