Belastingen (vooraf schenking geldsom voor aankoop bouwgrond)

walter123
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Belastingen (vooraf schenking geldsom voor aankoop bouwgrond)

#1 , 28 feb 2021 22:32

Is het wettelijk dat ik mijn kleindochter een geldsom schenk om een bouwgrond te kunnen kopen.(de volle aankoopsom)
Kan dit bij bankoverschrijving en voor de ondertekening aankoopakte van de grond (in dit geval dien ik nog drie jaar te leven anders te vermelden in de aangifte bij overlijden) .

Mijn vraag is eigenlijk is dit een probleem voor de belastingen en wordt dit niet aanzien als het schenken van onroerend goed waarbij de schenkingsrechten hoger liggen. (is dit een constructie om belastingen te ontwijken vroeg ik mij af en ben ik strafbaar in de hierboven beschreven situatie).
- Kan ik eventueel de schenking toch als een notariële schenking met betaling van schenkingsrechten (3%) laten registreren, en dan in de akte laten bepalen dat de schenking enkel mag aangewend worden om een bouwgrond te kopen .Verder dat de bouwgrond niet in een gemeenschappelijk vermogen mag ingebracht worden, En bij verkoop de koopsom eigen vermogen van mijn kleindochter blijft .Met andere woorden ik zou toch een zekerheid willen inbouwen dat het gegeven geld goed besteed blijft en niet in het vermogen van een latere partner komt. Hetzelfde kan gedaan worden met de eventueel te bouwen woning.
Het is de bedoeling dat de partner niets bijlegt maar er dan ook geen gedeelde eigendom is.
Of zijn er nog mogelijkheden om volledig wettelijk de aankoop van de bouwgrond te financieren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 28 feb 2021 22:52

"Kan ik eventueel de schenking toch als een notariële schenking met betaling van schenkingsrechten (3%) laten registreren, en dan in de akte laten bepalen dat de schenking enkel mag aangewend worden om een bouwgrond te kopen .Verder dat de bouwgrond niet in een gemeenschappelijk vermogen mag ingebracht worden, En bij verkoop de koopsom eigen vermogen van mijn kleindochter blijft ."

Dat kan perfect. Praat eens met een notaris, dat kost niets en u zal hem nodig hebben om uw doel te bereiken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

walter123
Topic Starter

#3 , 01 mar 2021 12:06

bedankt Thomas voor de reactie

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”