KBO NUMMER EN AANDEEL IN DE ERFENIS

PHILTIN
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

KBO NUMMER EN AANDEEL IN DE ERFENIS

#1 , 02 mar 2021 10:08

Mijn vader is een tijdje geleden overleden (Mijn moeder leeft nog).
Ze waren getrouwd zonder huwelijksovereenkomst.
Zij hebben een huis en een bankboekje waar nog een bedrag op stond.
Ik ben enige zoon.
Daar dit redelijk eenvoudig zou moeten zijn probeer ik zelf de aangifte van nalatenschap in te vullen maar ik heb een paar vragen :

Wat is mijn en haar aandeel in de erfenis?
Moet het geld van de zicht- en de spaar rekening opgegeven worden als roerend goed? En schrijf ik dan bij type : Bankrekening?
Moet daar voorts iets aan toegevoegd worden?
De wagen stond op naam van mijn moeder dus niet zeker of die erbij moet en eventuele andere zaken?
Waar vind ik de afdeling sectie en nr voor het onroerend goed en moet raming van het aandeel ingevuld worden? Is dat 50% van raming of?
Nogal wat vragen dus.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 02 mar 2021 11:39

Wat is mijn en haar aandeel in de erfenis? Dat staat beschreven in het attest van erfopvolging. Normaal moet daarin staan dat u de blote eigendom erft en uw moeder het vruchtgebruik.
Moet het geld van de zicht- en de spaar rekening opgegeven worden als roerend goed? En schrijf ik dan bij type : Bankrekening? ja
Moet daar voorts iets aan toegevoegd worden?neen
De wagen stond op naam van mijn moeder dus niet zeker of die erbij moet en eventuele andere zaken?ja, ook de inboedel van het huis
Waar vind ik de afdeling sectie en nr voor het onroerend goed en moet raming van het aandeel ingevuld worden? op het aanslagbiljet van de onroerende voorheffing;als de onroerende goederen gemeenschappelijk bezit waren valt de helft ervan in de erfenis (in de veronderstelling dat er buiten uw ouders geen andere eigenaars zijn)
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P

#3 , 02 mar 2021 19:41

Bij de bankrekeningen moet u uiteraard de rekeningnummers vermelden en het bedrag op datum van overlijden.

Bij de raming van het onroerend goed moet u drie zaken invullen. Voor een huis van 150.000 dat eigendom is van de ouders wordt dat dan in de drie kolommen:
150.000 1/1 150.000
Aangevers hebben de neiging om te gaan delen door 2, omdat maar de helft in de erfenis valt in de standaardgevallen. Maar dat doet de fiscus zelf, delen door 2.

Reclame

Thomas Morus

#4 , 02 mar 2021 20:05

Waardeschatting onroerende goederen:
Geef +/- 93 percent van de realistische waardeschatting aan.
Zolang ze niet meer herschatten dan 9 percent is er geen belastingverhoging.op de tekortschatting.
Een berekend gokje...

Thomas Morus

#5 , 02 mar 2021 20:18

Je mag het ook overlaten aan de tollenaars zelf.
Maar dat druist in tegen het goede-huisvader-principe.
Rechter en beul zijn best niet eenzelfde persoon!

eylis

#6 , 03 mar 2021 13:52

"......Normaal moet daarin staan dat u de blote eigendom erft en uw moeder het vruchtgebruik....." Met dien verstande dat dit enkel de helft van de totaliteit van alle goederen betreft. Van de ene helft is moeder immers nog eigenaar. Moeder is vruchtgebruiker van de andere helft van de (on)roerende goederen. Zoon is dus blote eigenaar van de helft van de goederen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”