#1 , 29 apr 2021 10:47
Beste,
Mijn vrouw en ikzelf krijgen een huis via een schenking van de moeder van mijn vrouw. Na makkelijk een half jaar overleg en afspraken maken was een ontwerp van de akte gereed, maar door omstandigheden is de finale akte nog niet getekend. Mijn vrouw en ik begonnen echter wel reeds de werkzaamheden aan het nieuwe huis van zodra de bouwaanvraag was goedgekeurd. Intussen hebben we voor meer dan €100.000 in het pand geïnvesteerd en zijn we verplicht om onze huidige woonst te verkopen, wat intiëel ook gepland was.
Een maand na de werkzaamheden stond mijn schoonmoeder er op dat zij toch enkele beslissingen mocht nemen inzake de renovatie van het huis, dit draaide uit op discussie waarna ze meedeelde voorwaarden in de akte te laten toevoegen om haar zin door te drijven. Op dat moment zaten we voor €50.000 in de schulden bij aannemers en hadden we onze huidige woonst al te koop gesteld. Uit schrik voor deze chantage hebben we hier aan toegegeven, maar wel laten weten dat dit niet door de beugel kan om op deze manier te werk te gaan, voornamelijk omdat dit tegen de gemaakte afspraken in ging. We waren op voorhand overeen gekomen dat we mochten doen wat we wilden. Het betreft hier specifiek een gevelafwerking die wij in hout willen en zij wilt het in steen. Zij ervaart dit als respectloosheid en wij hebben niet het recht om over onze gevoelens te praten, we moeten maar aanvaarden hoe dit uitspeelt volgens haar en haar man.
Nu, een week voor de finale akte getekend wordt en we dus voor 1€00.000 in de schulden zitten omdat we de geplande werken hebben laten doorgaan laat ze weten dat ze alsnog een aanpassing in de akte laat zetten waarbij mijn vrouw en ik een maandelijkse huur moeten betalen, opnieuw tegen de gemaakte afspraken in. Voor alle duidelijkheid, mijn vrouw en ik hadden bouwplannen voor onszelf met onze huidige woonst, en mijn schoonmoeder kwam met het idee af om ons dit huis te schenken. Haar man met wie ze intussen bijna 30 jaar getrouwd is heeft in zijn overlijdingsakte laten zetten dat zij bij zijn overlijden €8.000 per maand krijgt tot haar dood én het vruchtgebruik heeft van een mooi huis en domein in Sint Martens Latem. De reden van de bijkomende voorwaarde mbt de huur is volgens haar uitleg om haar toekomst te verzekeren zodat ze indien nodig toch nog een inkomen heeft. De echte reden is om een stok te hebben waarmee ze kan zwaaien als ze haar zin niet krijgt. Of om het in de woorden van haar man te schrijven: "In de akte zal staan dat als de kinderen niet beleefd zijn, ze huur zullen moeten betalen.". Maw, als wij over onze gevoelens en gemaakte afspraken durven praten kunnen we onder druk gezet worden met het dreigement om huur te betalen. Want ze zegt er wel bij dat ze er niet aan durft denken om die huur te vragen.
Als we de akte niet tekenen, krijgen we de hypotheek van de bank niet om aannemers af te betalen. We hadden namelijk een bijkomende lening voorzien om enkele werken te kunnen laten uitvoeren. Hiermee betalen we een eerste deel aannemers af die intussen op hun centjes wachten. Als alles goed zou verlopen zijn konden we nadien met de verkoop van onze huidige woonst de rest van de werkzaamheden betalen. Dit is een heel uitgerekend budget en zou voor ons op een nuloperatie komen. Maar momenteel hebben we dus de keuze:
1. We tekenen de akte en gaan akkoord met de plotse voorwaarde om huur te betalen als de ouders dit plots willen, en we laten ons zo emotioneel blok zetten
2. We tekenen niet en we krijgen problemen met de huidige aannemers, ook kunnen we de woonst niet afwerken zoals voorzien en zullen we mogelijk veel compromissen moeten maken
We staan in contact met de notaris die de akte opstelt. Hij heeft mijn vrouw en haar moeder reeds doorverwezen naar een bemiddelaar, eerste gesprek is achter de rug, maar ik vertrouw mijn schoonouders niet meer.
Kan dit zomaar? Dit is gewoon pure chantage, mijn vrouw en ik kunnen weinig kanten op en ik ben zo boos. Mijn schoonvader had er zijn plezier in om me aan de telefoon duidelijk te maken dat ik geen kant op kon, ik vind het verachtelijk. Wat zijn onze andere opties?
Mvg,
Kevin