erfenis

ingrid
Topic Starter

erfenis

#1 , 30 mei 2006 11:24

Mijn schoonmoeder is al een vijftal jaren overleden. Ze hadden een huwelijkcontract: alles voor de langlevende. Voor haar dood hebben mijn schoonouders 2 bouwgronden verkocht aan 2 van de 9 kinderen (dit aan een zeer lage prijs daar er enorme boeten dienden betaald te worden aan het kadaster), later schenken ze dezelfde kinderen nog twee aansluitende stukken landbouwgrond, dit werd wel beschreven als schenking. Mijn echtgenoot, jongste zoon, is in 2003 overleden. Wij hebben 3 minderjarige kinderen die later als ??n persoon opkomen als erfgerechtigde bij het overlijden van mijn schoonvader. Nu er reeds van vroeger een vermoeden is van voorspraak voor 2 kinderen, hoe kan ik als voogd van mijn minderjarige kinderen hun erfdeel vrijwaren en controleren of er onderhands geen gelden of stukken verdwijnen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 30 mei 2006 12:51

U kan GEEN erfenissen 'ultra vires' aanvaarden zonder de nodige machtiging(en)van de vrederechter..zie daartoe art. 410 ?1 van het Burgerlijk Wetboek.

ingrid
Topic Starter

#3 , 30 mei 2006 14:15

U kan GEEN erfenissen 'ultra vires' aanvaarden zonder de nodige machtiging(en)van de vrederechter..zie daartoe art. 410 ?1 van het Burgerlijk Wetboek.
Inderdaad daar ben ik van op de hoogte, maar hoe kan ik mijn kinderen verdedigen tegen bepaalde wanpraktijken vanuit de kant van de broers/zusters van mijn overleden echtgenoot. Over welke rechtsmiddelen beschik ik om bepaalde zaken op te volgen? Concreet wil ik zeggen dat er nu bepaalde gelden en stukken reeds verdeeld worden onder enkele erfgenamen.

Reclame

Lex

#4 , 30 mei 2006 14:42

Op DIT ogenblik heeft U geen enkel rechtsmiddel ter beschikking...uit de boedelbeschrijving zal moeten blijken of er schenkingen gebeurd zijn en of deze moeten worden ingekort.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”