Op voorhand mijn excuses voor de lange tekst.
Mijn grootmoeder langs vaderskant is dit jaar overleden. De woning die ze samen met mijn (overleden) grootvader had werd dan ook verkocht.
De erfgenamen zijn mijn tante, mijn broer, mijn 2 zussen en ik (omdat mijn vader jaren geleden overleden is).
Mijn grootvader overleed nog voor mijn vader. Zijn deel werd al vererft door mijn grootmoeder, tante en vader. Vóór het overlijden van mijn grootvader is er een schenking tussen echtgenoten gebeurd, waardoor mijn grootmoeder 4/6 in volle eigendom had en 2/6 vruchtgebruik.
Jaren geleden (een jaar na het overlijden van mijn vader) heeft mijn grootmoeder (onder invloed van mijn tante) een testament opgemaakt, waarin ze mijn tante aanduid als enige erfgenaam (en dus eigenlijk de (minderjarige) kinderen van haar overleden zoon onterft), wat betekent dat mijn broer, mijn zussen en ik recht hebben op de wettelijke reserve, wat overeenkomt met 1/16 elks.
Dit is de verdeling van de woning hoe ze was toen mijn grootmoeder nog leefde:
( Volle eigendom: 4/6 - Vruchtgebruik: 2/6 ) grootmoeder
( Blote eigendom: 1/6 ) tante
( Blote eigendom: 1/24 ) ik
( Blote eigendom: 1/24 ) broer
( Blote eigendom: 1/24 ) zus
( Blote eigendom: 1/24 ) zus
Echter, de medewerker van het notariskantoor dat de erfenis regelt, heeft een berekening doorgestuurd die volgens mij niet helemaal correct is. Vooral wat betreft de verdeelsleutel op de kosten. In de aangifte van de nalatenschap van mijn grootmoeder staat dat mijn tante 3/4 aandeel heeft en de 4 kleinkinderen samen 1/4, dus dat moet volgens mij dan ook op de kosten toegepast worden.
Het klopt toch dat de kosten (begrafenis, rusthuis, aangifte, ...) alleen van de nalatenschap van mijn grootmoeder moeten afgetrokken worden en niet van het totale bedrag (incl. deel erfenis van mijn grootvader, wat al vererft is volgens de normale vererving zonder testament: de helft voor mijn tante en de andere helft voor de 4 kleinkinderen), of vergis ik mij daarin?
De medewerker van het notariskantoor gebruikt een andere verdeelsleutel, nl. hij neemt alles samen (incl. deel van mijn grootvader) en doet daar de berekening op van 16/24 voor mijn tante en 8/24 voor de 4 kleinkinderen samen.
Hij spreekt dat de gemeenschappelijke kosten ook volgens die verdeelsleutel moeten berekend worden. De enige 'gemeenschappelijke' kosten zijn volgens mij het commissieloon van de makelaar voor de verkoop van de woning en dus niet alle andere kosten wat met mijn grootmoeder en haar overlijden te maken heeft.
Daarbij komend wil mijn tante dat ik voor akkoord teken want ze claimt nu dat zij de volledige erfbelasting voor haar rekening heeft genomen, wat zij als een gunst ziet naar ons toe.
Maar omdat ik haar niet op haar woord geloof (terecht), heb ik het aanslagbiljet van de erfbelasting opgevraagd en blijkt daaruit dat alleen mijn tante erfbelasting verschuldigd is en niet de 4 kleinkinderen (aandeel in de erfenis is te klein waardoor we van een vrijstelling genieten en dus niks van erfbelasting moeten betalen).
Graag iemand met kennis van zaken wat betreft de verdeelsleutel. In de berekening maakt het voor de 4 kleinkinderen elks een verschil uit van ongeveer €180 wat we minder zouden hebben volgens de berekening van het notariskantoor en dus ongeveer €700 wat tante meer zou hebben.
Als het correct is ga ik er uiteraard mee akkoord, maar wou toch ook even hier advies inwinnen want ben al een paar keer te veel voorgelogen geweest, zowel door mijn tante als door de medewerker van het notariskantoor en heb er dus totaal geen vertrouwen in.
Alvast bedankt.