problemen met successierechten

zaza
Topic Starter

problemen met successierechten

#1 , 21 mar 2009 16:49

Hallo,
mijn opa is in december overleden en we zijn bezig met de aangifte van de nalatenschap. Mijn oma is nog in leven en er zijn vijf kinderen. Ze waren gehuwd met gemeenschap van goederen. We weten dus al dat de helft van de gezinswoning en de roerende goederen (gelden) in volle eigendom van oma blijven en de andere helft in naakte eigendom van de kinderen zijn en het vruchtgebruik voor oma is. Nu is er een probleem, oma is helemaal niet bereid ook maar iets af te geven, maar er is ook niemand die het ziet zitten om zo maar successierechten te betalen en haar het geld te laten houden en daar dan nog eens op te betalen bij haar overlijden. Is er een mogelijkheid om daar een overeenkomst over te sluiten zodat zij alles kan houden en ook instaat voor de successierechten? Of mogelijkheid om te eisen dat de successierechten uit de nalatenschap betaald worden?
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 mar 2009 17:46

Eigenlijk zou je oma moeten houden aan de wetgeving terzake. Zoals U zegt , houdt zij haar deel maar wordt het deel van opa verdeeld : blote eigendom aan de kinderen en vruchtgebruik aan oma.
Voor het onroerend goed is dat simpel : er wordt een notitie gemaakt bij het kadaster van de Registratie. Voor de roerende goederen als geld moet je dat zelf organiseren. Elke bank kan dat doen. Na betaling van de successierechten , wordt het geld op naam van elk kind apart gezet en geblokkeerd , met melding dat de intrest moet uitbetaald worden aan oma , zolang zij zelf in leven is. Dat is het principe. Indien het bedrag beperkt is (dat maakt u zelf uit) kan alles bij oma blijven , na betaling van de successierechten met die gelden. Let wel , bij overlijden van oma betalen de kinderen successierechten op hun eigen geld.
Met andere woorden : men betaalt de successierechten met de gelden die men erft.
Dit kan je hard maken to. oma want zo is de wet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

zaza
Topic Starter

#3 , 23 mar 2009 08:49

Bedankt, maar nu heb ik nog een vraagje, in welke wetsartikelen is dat precies terug te vinden?
mvg

Reclame

wanton

#4 , 23 mar 2009 16:48

De wijze van verdeling die ik heb aangehaald , is diegene die de wet veronderstelt te zijn gebeurd. Dat de successierechten betaald worden met de tegoeden uit de erfenis is de , bij notarissen , gebruikelijke methode. Het is eigenlijk de logische oplossing. Enkel bij afwezigheid van roerende goederen , meer bepaald gelden , dient men met eigen middelen te betalen. Ik denk niet dat , over de wijze van betaling , wetteksten bestaan. Heb ze niet gevonden. Dit hier is de gebruikelijke en logische afhandeling. In het wetB. Successierechten staat wel dat men mag betalen met (bepaalde) obligaties en met kunstwerken , voor zover zij tot de nalatenschap behoren.
Wat de verdeling betreft : zie Burg. wetboek , art. 745 en 745bis §1 , al.1.
Volgens art. 745quater kunnen de blote eigenaars vragen dat het vruchtgebruik van andere goederen dan de gezinswoning wordt omgezet. Zo bekomen zij de volle eigendom van hun deel. De omzettingscoëfficiënt is afhankelijk van de leeftijd van de vruchtgebruiker. Maw. de kinderen kunnen de uitbetaling van gelden , effecten enzo afdwingen.
Voorbeeld :oma is 82 jaar=coëfficiënt is 27,4. Volgens recente leeftijdstabellen bekomen de kinderen dan voor 10.000 € blote eigendom 7.260 € volle eigendom.
U heeft de wet achter U. Zonder oma 'uit te wringen' , moet je haar toch tot een zekere inschikkelijkheid kunnen bewegen.

Beste groeten.

Site Burgerlijk Wetboek
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 25 mar 2009 15:59

Vermits Oma de helft van het ontbonden gemeenschappelijk vermogen behoudt in volle eigendom en het vruchtgebruik erft op de hele nalatenschap,dient zij niets af te geven.

“Art.745ter...Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, eisen dat voor alle met vruchtgebruik belaste goederen een boedelbeschrijving van de roerende en een staat van de onroerende worden opgemaakt, dat de geldsommen worden belegd en dat de effecten aan toonder, naar keuze van de langstlevende echtgenoot, worden omgezet in inschrijvingen op naam of gedeponeerd op een gemeenschappelijke bankrekening.”(Burgerlijk Wetboek).

Bij oma’s overlijden wordt de blote eigendom van rechtswege volle eigendom,zonder bijkomend erven en bijkomende successierechten.

“Art.79.De erfgenaam, legataris of begiftigde die een goed in blote eigendom uit de nalatenschap van een Rijksinwoner verkrijgt, mag de betaling van het wegens dit goed verschuldigde successierecht uitstellen totdat het vruchtgebruik door het afsterven van de vruchtgebruiker of door het verstrijken van de termijn te niet gaat, mits, op zijn kosten, een voldoende waarborg te stellen. In dit geval, moet de belanghebbende zich ertoe verbinden, als belasting, boven het recht verevend op de waarde van de blote eigendom ten dage van het openvallen van de nalatenschap, een forfaitaire som te betalen gelijk aan de jaarlijkse interest van dit recht, vermenigvuldigd met het aantal jaren dat tot grondslag gediend heeft voor de berekening van de waarde van het vruchtgebruik, zulks overeenkomstig artikel 21; de rentevoet van de in aanmerking te nemen interest is die vastgesteld in burgerlijke zaken ten dage van het overlijden.”(Wetboek Successierechten) . Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”