Als uw vader eerst overlijdt zal je zonder testament als stiefzoon niets erven omdat haar familie alles erft na haar overlijden.
Als zij eerst overlijdt zal jij zonder testament alles erven als hij sterft.
Ik denk dat TS niet de stiefzoon is maar volle zoon.
Ik ben inderdaad de volle zoon van mijn vader.
Toch ook nog eens herhalen wat dikwijls vergeten wordt in dit soort topics: er is maar sprake van erfenis na overlijden. Kinderen van een ouder die hertrouwt hebben dus nog niks “veilig te stellen”. De ouder doet bij leven nog steeds met zijn vermogen wat hij wil.
Daar ben ik het ook wel mee eens. Bij leven is het uiteraard zijn vermogen, mag hij er mee doen wat hij wil en als er uiteindelijk om een of andere reden geen vermogen meer over is, then so be it. Maar als er een erfenis is, dan wil ik wel dat alles correct verloopt en dat ik niet plots (grotendeels) onterf blijk te zijn door dit stelsel of door wat er nog geregeld is.
En het gaat me eigenlijk ook niet om hoeveel ik juist zou erven, het gaat mij vooral om dat ik mij niet zwaar benadeeld wil voelen tegenover mijn stiefmoeder en mijn stiefbroers en stiefzus, die via dit stelsel misschien uiteindelijk meer zouden krijgen van het vermogen dan ikzelf nadat hun moeder ook komt te overlijden (als mijn stiefmoeder na mijn vaders overlijden het grootste deel van hun gemeenschappelijk vermogen zou kunnen behouden).
Dat is tenminste toch waar ik wat bang voor ben nu met dit stelsel, want dit kan en mag toch niet de bedoeling zijn?