begrafeniskosten

romy16
Topic Starter

begrafeniskosten

#1 , 07 jul 2009 07:57

Mijn broer is onlangs overleden, en woonde feiteleijk samen, zijn vriedin heft ons overal buiten gehouden, wij hadden mijn moeder ik en mijn broer een hele sterke band, maar desondanks, hadden wij totaal geen inspraak in de begrafenis, het wred zelfs zo erg dat wij bijna geen afscheid hebben kunnn nemen van mijn broer.
Zij heeft dus de opdracht gegeven tot de begrafenis en het geheel geregeld zoals zij het wilde.
Nu echter is het zo dat gister opeens de begrafensiondernemer voor de deur stond, want wij moetsen de helft van de begrafenis maar geen betalen vond zijn vriendin want zo zei ze wij zijn de erfgenamen, en let wel het was geen goedkope begrafenis, ik ben het hier niet mee eens, wij hebben totaal geen inspraak gehad, wij hadden de begrafensi zo nooit geregeld.
zijn wij verplicht dit tebetalen of kunnen we hier iets tegen doen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 jul 2009 10:41

“Art.870.De medeërfgenamen dragen onderling bij in de betaling van de schulden en lasten van de nalatenschap, ieder naar evenredigheid van wat hij daaruit ontvangt.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Begrafeniskosten zijn in principe lasten van de nalatenschap. Indien zij gemaakt zijn door iemand die niet over de nalatenschap kon beschikken dan vallen zij mijns inziens ten laste van wie ze maakte,behoudens zaakwaarneming(art.1372 B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

romy16
Topic Starter

#3 , 08 jul 2009 12:20

heb een advocaat gebeld, en die vertelde dat ik een kopie van de offrte moet opvragen, die gene die heeft getekedn voor de opdracht zal de rekening moeten betalen, en dat zijn wij niet geweest aangezien wij overal zijn buiten gehouden.
Inmiddels de begrafenisondernemer gebeld, en deze schrok maar zou het toesturen.

In het hele verloop van het overlijden van mijn broer werden wij als buitenstanders gezien, desondanks de goede band die wij hadden en elkaar dagelijsk zagen, nu echter ziet zijn vriendin en de begrafenisondernemer wel als erfgenamen, een heel EER.

Reclame

kv036

#4 , 20 jul 2009 04:08

Graag meer info hierover , eventueel via PB , zit in zelfde schuitje

Dank U

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”