Wonen in het huis van overleden ouders

Bart0908
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wonen in het huis van overleden ouders

#1 , 29 dec 2023 14:37

Kan iemand mij helpen met deze vraag.
Even situatie schetsen, 5 jaar geleden in december is mijn moeder overleden en ik zat toen midden in een echtscheiding. Mijn vader was toen al zorgbehoevend en ben 2 maand later dan bij hem ingetrokken want kon echt niet alleen blijven wonen. Er is hier nooit iets van op papier gezet want hij was al blij dat hij iemand had om voor hem te zorgen. De laatste 9 maand was hij volledig bedlegerig en heb toen tijdskrediet voltijds genomen. Op 12 december is hij nu ook overleden, nu ik heb een broer en zus nog. De zus maakt geen probleem dat ik hier voorlopig blijf of het huis zelfs inkoop. Mijn broer daar tegen maakt hier wel probleem van. Hij heeft nu recht om hier te pas en te onpas binnen te komen en maakt van alles al dadelijk een drama. Hij eist zelfs een sleutel, ben ik verplicht hem die te geven of heb ik ook recht op privacy. Had geen huurcontract met mijn vader, heb zelf 5 jaar mijn leven en privacy op 0 gezet om voor vader te zorgen en zelfs nu vind ik nog geen rust. Iemand raad?

wanton

#2 , 29 dec 2023 18:07

Als u ingeschreven staat op dat adres, kan men u weinig verwijten. En zeker niet dat men te pas en te onpas binnen komt. Als u wil blijven wonen, raad ik u aan uw broer en zus elk 1/3 van een normale huur te betalen. Dit allemaal in afwachting van de afhandeling van de nalatenschap. Dat u de woning koopt van hen, is misschien een goed idee.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#3 , 29 dec 2023 18:26

Het is zelfs zo dat uw broer niet zomaar de woning mag betreden, zelfs al is hij deels eigenaar. Dat is huisvredebreuk. U bent daar gedomicileerd en hij niet. Tegen uitkoop kan hij zich niet verzetten. Laat uw broer weten dat als hij zich hiertegen verzet, de gedwongen verkoop kan gevonnist worden en dan wordt de woning meestal openbaar verkocht, vaak tegen een lage prijs.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”