Vader heeft Nederlandse nationaliteit, maar woonde 42 jaar onafgebroken in Belgi?, tot zijn overlijden. Uit 1e huwelijk 3 kinderen (waarvan ik er 1 ben), gescheiden en hertrouwd met Belgische vrouw, maar met Nederlands huwelijkscontract. Vader heeft 2 jaar voor zijn overlijden fictief domicilie in Nederland gekozen en testament naar NL recht op laten maken bij een NL notaris, die zijn 2e vrouw bevoordeelt t.o.v. de kinderen (ivgl met de Belgische 'reserve'). Niet onwaarschijnlijk is dit de enige reden van de fictieve domicili?ring. Vlak voor zijn overlijden is het onroerend goed dat vader bezat verkocht (huis en een perceel bouwgrond). De erfenis bestaat dus feitelijk alleen uit vermogen.
Mijn vragen zijn de volgende:
1) Ik heb het Belgische IPR nagelezen en volgens mij moet de bepaling van de nalatenschap en de verdeling daarvan volgens Belgisch recht plaatsvinden. Heb ik gelijk?
2) Wat te doen met het NL testament? Kunnen de kinderen bij de Belgische rechter vragen om inkorting?
3) Ik acht de kans groot dat de weduwe van mijn vader onjuiste verklaringen heeft afgelegd (reeds gebeurd bij het doen van aangifte van overlijden) cq zal afleggen t.a.v. mijn vader's werkelijke domicilie bij leven in een poging er voordeliger vanaf te komen cq de kinderen te benadelen. Kan dit nog juridische consequenties voor haar hebben indien ze dit willens en wetens doet?
4) Aan de hand van mijn vaders administratie moet het al vrij gemakkelijk zijn om vast te stellen dat zijn werkelijke domicilie in Belgi? was en niet in Nederland. Deze moet in het bezit zijn van mijn vaders weduwe (zij heeft de verhuizing georganiseerd na verkoop van het huis, ivm langdurig verblijf van mijn vader in het ziekenhuis). Wat kan ik doen om deze in handen te krijgen danwel te voorkomen dat mijn vaders weduwe bewijs mbt mijn vaders werkelijke domicilie vernietigt/verduistert?
5) Wat is een realistisch scenario in dit geval, als een minnelijke schikking niet mogelijk blijkt? Op welk deel van de nalatenschap van mijn vader hebben de kinderen in dit geval recht?
Hartelijk dank voor jullie assistentie!
mvg
Jacques