overlijden vruchtgebruiker

moetje
Topic Starter

overlijden vruchtgebruiker

#1 , 27 nov 2009 14:34

Mijn zus is overleden op 1/11/2009. Zij leefde twintig jaar gescheiden van haar man, nog altijd in leven en dus ook haar wettige erfgenaam. Zij beschikte echter over het vruchtgebruik van de woning van haar tweede partner die overleden is in het jaar 1997. De blote eigenaar van dit huis is de dochter van haar tweede partner. Nu blijkt dat er geen boedelbeschrijving gebeurd is bij het toekennen van het vruchtgebruik.Het huis was echter bemeubeld deels met meubels eigen aan haar man , deels met meubels van haar tweede partner en deels met eigen persoonlijke goederen, waarvan een gedeelte door haar zelf aangekocht na het overlijden van haar partner.Hetzelfde geldt voor de liggende gelden, waarvan een erfdeel van haar moeder, gelden geschonken door haar man en gelden van haar tweede partner.Hoe kunnen wij als broer en zusters en als haar wettige echtgenoot bepalen waar de blote eigenaar in dit geval recht op heeft?Een paar weken na het overlijden heeft de blote eigenaar onder politietoezicht nieuwe sloten laten plaatsen, zodat enkel zij nog toegang heeft tot het huis.Kan dit zomaar ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 nov 2009 17:25

Ja , dit kan. Door dit overlijden wordt de blote eigenaar volle eigenaar van het onroerend goed , zonder kosten en zonder verhaal van anderen.
De inboedel en meubelen die zij gekocht heeft na het overlijden van de partner behoren daar niet bij. Maar hiervoor zijn bewijzen nodig.
Van sommige gelden had zij misschien ook maar vruchtgebruik , die zijn voor de dochter. Andere tegoeden zoals het eigen geld van de erfenis en gelden van haar wettelijke man: die zijn voor haar erfgenamen. Als zij geen kind(eren) heeft , is alles voor de man. Maar na zovele jaren scheiding kan zij hem onterfd hebben en via testament iemand anders aangeduid hebben.
Het best is een notaris in te schakelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”