erfenis stiefkinderen

kat
Topic Starter

erfenis stiefkinderen

#1 , 17 aug 2006 14:07

Beste,

mijn situatie ziet er als volgt uit,

mijn man heeft 2 kinderen uit een vorig huwelijk.
Samen hebben we een kind.

We hebben een samenlevingscontract en een testament met clausule "langstlevende alles".

Indien mijn man komt te sterven, op hoeveel en wanneer kunnen de kinderen uit zijn eerste huwelijk aanspraak maken op hun deel?

Dan nog een tweede vraag :

zijn stiefbroers en stiefzussen erfgenamen van elkaar?

Met vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Troy

#2 , 17 aug 2006 17:59

Beste,

mijn situatie ziet er als volgt uit,

mijn man heeft 2 kinderen uit een vorig huwelijk.
Samen hebben we een kind.

We hebben een samenlevingscontract en een testament met clausule "langstlevende alles".

Indien mijn man komt te sterven, op hoeveel en wanneer kunnen de kinderen uit zijn eerste huwelijk aanspraak maken op hun deel?

Dan nog een tweede vraag :

zijn stiefbroers en stiefzussen erfgenamen van elkaar?

Met vriendelijke groeten,

1) Door een samenlevingscontract op zich wordt er geen band gesloten die, wat betreft het erfrecht, kan vergeleken worden met het huwelijk. Indien uw man sterft, dan laat hij drie kinderen na. In z'n testament heeft hij u als algemeen legataris aangesteld, wat wil zeggen dat u alles krijgt, behalve dat deel dat voorbehouden is voor de personen die een wettelijke reserve hebben.

In dit geval zijn dat de drie kinderen. Het beschikbaar deel is 1/4de, de drie kinderen hebben samen recht op 3/4de van de nalatenschap, of elk 1/4de van wat uw man nalaat. Het overige vierde komt u toe.

2) In het geval uw kind overlijdt, dan krijgen de twee stiefbroers/zussen elk ??n vierde van de nalatenschap, indien zowel uw man als uzelf nog leven. Indien u of uw man sterft voor uw gemeenschappelijk kind sterft, dan gaat er 1/4de naar u of uw man, en 3/4de naar de stiefbroers/zussen. Als uw kind echter een testament maakt, dan kan ze haar/zijn stiefbroers/zussen onterven, aangezien broers en zussen geen wettelijke reserve hebben.

Groeten,
Troy

Jacques

#3 , 18 aug 2006 10:27

Ik heb zo'n situatie aan de orde, maar dan exact aan de tegenovergestelde zijde: mijn vader is overleden en zijn weduwe is zijn tweede vrouw en niet mijn moeder...
Ik heb begrepen dat voor 2e huwelijken geldt dat van kinderen uit het 1e huwelijk niet verlangd kan worden dat de erfenis onverdeeld blijft. Dat betekent dat ze normaliter direct kunnen 'afrekenen' volgens een bepaalde formule waarin de waarde van het vruchtgebruik wordt verdisconteerd obv de leeftijd van de achterblijvende 2e echtgenoot. Dit laatst geldt overigens niet voor 'preferenti?le goederen', zoals de echtelijke woning, hierop blijft het vruchtgebruik intact.

Zoek voor verdere info eens bij Google met zoektermen 'reserve langstlevende tweede huwelijk', of lees eens het volgende interessante eindwerk, waarin o.a. de wetsvoorstellen van senator Valkeniers wordt besproken. Te vinden op
http://doks.khk.be/eindwerk/do/record/G ... b65550049e

Reclame

Troy

#4 , 18 aug 2006 11:32

Ik heb zo'n situatie aan de orde, maar dan exact aan de tegenovergestelde zijde: mijn vader is overleden en zijn weduwe is zijn tweede vrouw en niet mijn moeder...
Ik heb begrepen dat voor 2e huwelijken geldt dat van kinderen uit het 1e huwelijk niet verlangd kan worden dat de erfenis onverdeeld blijft. Dat betekent dat ze normaliter direct kunnen 'afrekenen' volgens een bepaalde formule waarin de waarde van het vruchtgebruik wordt verdisconteerd obv de leeftijd van de achterblijvende 2e echtgenoot. Dit laatst geldt overigens niet voor 'preferenti?le goederen', zoals de echtelijke woning, hierop blijft het vruchtgebruik intact.

Zoek voor verdere info eens bij Google met zoektermen 'reserve langstlevende tweede huwelijk', of lees eens het volgende interessante eindwerk, waarin o.a. de wetsvoorstellen van senator Valkeniers wordt besproken. Te vinden op deze link

Klopt wat je zegt. Het kind krijgt de blote eigendom, de langstlevende het vruchtgebruik. Er kan door de kinderen omzetting van het vruchtgebruik gevraagd worden, waardoor de langstlevende z'n vruchtgebruik afstaat in ruil voor de blote eigendom van andere goederen of in ruil voor geld of in ruil voor een gewaarborgde en ge?ndexeerde rente.

De toevoeging door de Wet Valkeniers is in uw geval niet meer van toepassing, omdat uw vader reeds overleden is, en voor z'n leven wellicht niets bedongen had teneinde de nalatenschap van z'n kind te beschermen.

Groet,
Troy

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”