hoi iedereen
een tijdje geleden is mijn vader overleden. nu wil mijn moeder het ouderlijk huis verkopen waarin ze nog woont. blijkbaar staat het huis al op de markt en wil ze een regeling treffen met de makelaar dat ze een apartement kan kopen in ruil voor de verkoop van het huis. het exacte weet ik er ook niet van.
nu, we zijn met 3 kinderen, en er is bij de notaris nog geen aangifte van nalatenschap gedaan. nu wil mijn moeder vrij snel dat alle kinderen snel mee de overeenkomst van de makelaar ondertekenen wat de verkoop van het huis toelaat.
mijn vraag is, wat zijn de gevolgen hiervan ? als ik het goed begrijp zijn we elk voor 1/3 blote eigenaar en zou na verkoop van het huis een deel naar ons moeten gaan wettelijk gezien. maar als we een overeenkomst tekenen waarin staat dat er na verkoop een apartement wordt voorzien voor vrijwel hetzelfde bedrag als het huis, dan zou dit betekenen dat we in principe mee moeten betalen voor het huis ?
want het budget van zo'n apartement komt dan toch niet meer overeen met het deel dat zij wettelijk gezien ontvangt na verkoop van het huis ?
of zie ik dit verkeerd ?
alvast bedankt!