vruchtgebruik

moetje
Topic Starter

vruchtgebruik

#1 , 13 feb 2010 17:21

Ik ben sedert juni 2009 weduwe. Mijn overleden echtgenoot heeft mij het vruchtgebruik van de echtelijke woning en van de liggende gelden nagelaten. Wij waren gehuwd met een contract scheiding van goederen. Mijn echtgenoot had twee dochters uit zijn eerste huwelijk die nu elk voor de helft blote eigenaar zijn van de woning en roerende goederen. Ik heb dus levenslang recht van bewoning en recht op de inkomsten uit de kapitalen.
Nu is het zo dat op deze woning nog een hypothecaire lening rust. De schuldsaldoverzekering spreekt op de helft voor mijn echtgenoot en de helft voor mij.
Is het normaal dat ik de lening voor de helft verder moet afbetalen, gezien ik geen eigenaar van de woning ben, en als ik verder afbetaal heb ik dan geen recht op een gedeelte van het huis in volle eigendom gezien ik er toch voor betaal?
Ik dank U bij voorbaat voor de inlichtingen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 feb 2010 18:38

Er zit een anomalie in uw verhaal. Blijkbaar was de woning van uw man alleen , vermits zijn dochters de blote eigendom verdelen.
Dan begrijp ik niet dat hij slechts voor de helft van de woning verzekerd was , terwijl jij verzekerd bent voor de andere helft? Alleen als de woning van de gemeenschap was , moet jij nog uw helft alleen afbetalen , wat normaal is.
Deze situatie is ongewoon , ik heb het nog niet meegemaakt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#3 , 13 feb 2010 20:45

Inderdaad eigenaardige geschiedenis. Voortbouwend op het feit dat de bank bij u aanklopt -voor naar ik begrijp de helft van de nog uitstaande
hypotheeklening- doet me vermoeden dat je een persoonlijke schuld hebt ten belope van dat bedrag. M.a.w. er is niet alleen een schuldsaldoverzekering. Waarschijnlijk is de helft van de lening persoonlijk door u aangegaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

hendrik1

#4 , 14 feb 2010 12:07

levenslang recht van bewoning
maar misschien niet gratis...?

Ik denk dat het hier mogelijks ook zou kunnen gaan over datgene waar we het eergisteren over hadden: in geval van eigendom op 1 naam + kinderen uit een eerdere relatie, dan is het "gratis" vruchtgebruik beperkt in de tijd. Er is misschien wel recht van bewoning levenslang, maar dan moet er wel betaald worden aan de blote eigenaars, in deze de kinderen.

Enfin, kzal het navragen bij de notaris zoals gezegd!

wanton

#5 , 14 feb 2010 13:48

Er is misschien wel recht van bewoning levenslang, maar dan moet er wel betaald worden aan de blote eigenaars, in deze de kinderen.
Allé Hendrik!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#6 , 14 feb 2010 14:49

Indien dit niet in der minne kan geregeld worden met de blote eigenaars zou ik naar de rechtbank stappen. Tenslotte erven de blote eigenaars een woning waar nog een schuld op rust. Indien u die schuld verder afbetaalt onstaat er volgens mij een schuldvordering op de blote eigenaars voor de door u aangegane lening waarvan zij nu profiteren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”